Døden ved vann av Torkil Damhaug

Leste i Bokklubben før jul at dette var en krim, skrevet av en norsk forfatter, men av internasjonal klasse. Dette vekker selvsagt min interesse og jeg avbestiller ikke boka som er hovedbok i Bokklubben Nye Bøker. Og midt i februar dumper den ned i postkassen min og jeg gleder meg til å lese:-)

Og boka er bra. Handler om to søstre, den ene er modell i Amsterdam og den andre er psykolog i Oslo. Like før jul forsvinner hun som er bosatt i Oslo, og lillesøster i Amsterdam reiser hjem. For å hjelpe til med letingen, siden hun bare er fosvunnet.

Etterhvert som boka driver frem så skjønner en at en kan ikke stole på noen, ikke en gang den som står en nærmest. Og det som kan virke som et uskyldig svik, viser seg å utløse sterke følelser.

Boka har driv. Det er lett å la seg rive med og få lyst til å lese bare et kapittel til og ett kapittel til...helt til siste side er lest. Faktisk syntes jeg boka var så "skummel" at jeg ikke turde å lese ferdig sendt i går kveld, men måtte ta det i dag morges...:-) Litt lettskremt sjøh!

Og det er også tydelig at forfatteren kjenner til lege- og psykiatriyrket, for hans beskrivelser av rettsmedisinere og psykologer er veldig troverdig og gjør boka til en god krimbok.

Skulle jeg ha satt en terning på denne boka, så hadde det blitt en femmer!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri