Senor Peregrino av Cecilia Samaratin

Jeg tenkte å lese "Rosens navn" da jeg var på fottur, men så ble den litt for tung å lese, og bestemte meg for å finne en mer lettlest bok. Og den boken jeg da valgte ble "Senor Peregrino" av Cecilia Samaratin

Det artige var at fire av de ti damene som ni andre damene på tur hadde lest denne boken og det var helt forskjellig reaksjon på alle sammen, men ingen sa at den var dårlig.

Boken handler om den unge mexicanske jenta Jamilet. Moren hennes ble gravid etter en voldtekt og Jamilet ble født med et stygt fødselsmerke som preger hele ryggen hennes og nedover føttene. Jamilets mor dør, mens datteren er ung, av bekymring og når Jamilet nærmer seg tjue flykter hun fra Mexico til USA for å finne en lege klarer å fjerne fødselsmerket.

Jamilet får bo hos sin tante Carmen, og får etterhvert jobb på et psykiatrisk sykehus og får til oppgave å ta seg av en mann som kaller seg Senor Peregrino - herr Pilgrim.

Jamilet får beskjed om å ikke snakke så mye med han, for han er skummel og det går forskjellige rykter om at han har drept sin kone blant annet. Men Jamilet blir etterhvert kjent med den gamle mannen og han forteller sin historie til Jamilet.

Dette er en bok med to historier vil jeg si, den ene handler om Jamilet og den andre om Senor Peregrino. Lenge er disse to historiene spennende og fine beretninger og boka er kjempebra, men så kommer slutten. Og den skuffer meg! Det virker som om forfatteren vil bli ferdig med boken fortest mulig og derfor står ikke slutten i stil med resten av boken, synes jeg.

Men en lettlest, god sommerbok er det og jeg anbefaler den så absolutt. Og en ting må jeg si, hun er ikke den nye Isabel Allende - Isabel Allende er mye bedre :-)

Nå blir det stille fra meg en ukes tid - skal hjem til mor. Ønsker dere alle en fin start på august.

Kommentarer

  1. Hei Gro!
    Har ikke vært så veldig aktiv på bloggefronten i det siste og jeg ser at det er lenge siden jeg har vært på besøk på bloggen din. Ble nesten litt misunnelig når jeg så at du hadde vært på en 8 dagers tur i regi av DNT. Jeg har også veldig lyst til å være med på en sånn tur, men så blir jeg litt skeptisk da jeg ikke hvet hvilke mennesker som er med.
    Før gikk jeg veldig mye i fjellet, og ikke minst i Nordmarka. men etter at jeg fikk Bertine har det ikke blitt noe av. Nå har jeg veldig lyst til å ta opp igjen denne fritidssysselen, og da blir det Oslo og omegn DNT som blir det nærmeste valget for meg. Men først og fremst må jeg komme meg ut å gå, slik at jeg blir i form igjen.
    Hadde vært veldig koselig om vi kunne ha gått en tur sammen en gang!

    Den boken du referer til har jeg ikke lest. Holder for tiden på med siste boken til Johan Theorin; Boldleie. Har akkurat begynt på den, men håper den er like bra som de to andre!

    Håper du har det fint "hjemme" hos a mor!

    klem

    SvarSlett
  2. Jeg leste også denne boka i sommer. Syns den var helt grei, men enig med deg i at slutten ikke sitter.

    SvarSlett
  3. jeg holder på med denne boken :D jeg går bare i sjuende, men jeg elsker den så langt. :D

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri