På BA-HR bakke av Kari Breirem

Jeg leser vanligvis ikke biografier eller andre typer «sanne» bøker, det går mest i krim og romaner. Men nå har jeg altså lest en bok jeg har hatt lyst til å lese lenge, nemlig den tidligere BA-HR direktør Kari Breirem's historie om hva som skjedde rundt det som til slutt førte til Tore Tønnes død.

Kari Breirem var direktør i advokatirmaet BA-HR da hun en dag får en faktura hun nekter å signere på. Det som skjedde fra den fakturaen kom på Breirem's pult er hårreisende lesning. Etter å ha blitt mistenkeliggjort, fratatt all myndighet som direktør og mistet tilgangen på IT-systemet blant annet så får hun til slutt sparken, og Tore Tønne tar til slutt sitt eget liv.

Faktuaren skulle skjule at Tore Tønne mottok noen millioner fra Kjell Inge Røkke da Røkke overtok Kværner. Og alt det som kom frem i media er relativt kjent etter fyldig mediadekning da det stormet som verst. Men jeg var mer intressert i å lese om Kari Breirem's historie, for den historien er ikke så kjent. Og det er rystende å lese. At kollegaer kan bli så onskapsfulle at de serverer den ene løgnen etter den andre om hun som faktisk opptrådte helt riktig, er helt sjokkerende. Jeg må si jeg blir imponert over Kari Breirem som makter å stå oppreist, alene, mens dette står på. Hun har selvsagt familie og venner, men i offentligheten er det så og si ingen som forsvarer henne.

Dette er en bok som avlsører toppadvokater og næringslivsledere som tar i bruk alle midler for å nå til topps, men bok er også et spark til AP-staten. Men først og fremst synes jeg at hennes historie er viktig, den første offentlige varsleren i Norge. En varsler går ikke maktens ære, men opponerer mot maktmisbruk, som forfatteren skriver på side 196 i boka.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri