Tilbake til Riverton av Kate Morton

Etter å ha lest denne bloggposten hos Knirk, så kjøpte jeg boken på salg på Bokfestivalen i 2009. Men det gikk lang tid før jeg leste den, og tenk at jeg lot en slik skatt bare ligge!! Nå er "Tilbake til Riverton" lest, og det var ei veldig god bok.

Boken handler aller mest om Grace. Først som ung jente da hun jobbet som tjenstespike på Riverton, og ble senere kammerpike for den ene av døtrene på Riverton. Den handlingen foregår fra 1914 til 1924.

Den andre historien, som Kate Morton ofte har i sine bøler, er fra 1999 og nåtid. Da er Grace på aldershjemmet, 99 år gammel, og får besøk av en ung produsent som skal lage en spillefilm om det dramatiske som skjedde på Riverton i 1924.

I 1924 var det ball på Riverton. Søstrene Hannah, som Grace var kammerpike for, og Emmeline blir vitne til en ulykke som endrer mange menneskers liv. Siden Grace er den eneste gjenlevende fra det ballet, så ville produsenten snakke med henne. Og dette bringer frem minner om hva som skjedde den kvelden, og årene forut.

Dette er en veldig fin bok. Jeg likte den veldig godt, og selv om jeg noen gang lot meg irritere over at Grace var noe puslete og naiv, så var hun en karakter jeg likte.

Jeg må si jeg gleder meg til neste bok fra Kate Morton, hun skriver fine bøker. Andre blogger som har skrevet om boken er Karin og Janke og Bokelskerinnen og Hverdagsliv

Boka: kjøpt selv

Kommentarer

  1. Så flott at rutene har kommet fram og at de falt i smak... :O)

    Kjempesøt fabeldyr...

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri