Slår et slag for nynorsken :)

Mai Lene fra den fine bloggen Once upon a time utfordrer bloggere til å lese nynorsk, og jeg begynner med en bok jeg har hatt i hylla lenge. Dermed er den så gammel at den kan ikke nevnes på Bokbloggerprisen, for det er Tarjei Vesaas bok Is-slottet.
Og så må jeg si takk til Ellikken og Rose-Marie for veldig fine omtaler som også gjorde at denne boken var fristende å dra frem nå. Dessuten trenger jeg en kort bok, siden jeg også leser på Åge-boken, jeg som aldri leser på to bøker samtidig... :)

Kommentarer

  1. Spennende utfordring! Gleder meg til å høre mer om boken. Kos deg med den!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Gråbekka, gleder meg til å lese denne, og det virker som om språket til Vesaas er så nydelig også :)

      Slett
  2. Vesaas er god! Håper du liker den, Gro :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å høre Silje, gleder meg til å lese videre:) Og dette er mitt første møte med Vesaas også, det er nesten litt flaut...:)

      Slett
  3. Boka er det evigheter siden jeg har lest, men fikk som deg, veldig lyst til å prøve igjen basert på ellikkens omtale.
    , også: har jeg akkurat samme kopp, en igjen, etter klossmajorbarnet knuste den andre + 3 av lignende kopper jeg hadde med annet mønster, tror ikke jeg vet hvordan man drikker kaffe med hank lenger, forresten har jeg også akkurat samme utgave av Is-slottet -)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Ellikkens omtale gjorde at denne ble plukket frem fra glemselen igjen :) Og boken er fin, liker den godt!

      Disse koppene har jeg hatt lyst på så lenge, liker Marius-møsteret sjøh, og så har jeg ikke klart å knuse de enda, bank i bordet. Jeg liker helst å drikke av kopper med hank, faktisk.

      Boken ja, kjøpt gjennom Bokklubben i en slags favoritt serie, sikker noe jeg ble oppringt om og ikke greidde å gi et klart nei til. Så dukket noen bøker opp før jeg meldte meg ut :)

      Slett
  4. Imponert over at du ar fatt på en bok på nynorsk. Det kjenner jeg at sitter langt inne, men kanskje dette er en god bok å prøve seg på:-)

    Flott teppe du holder på hekle sammen! Du kommer til å bli storfornøyd med det når du er ferdig:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne boken er tynn og har store bokstaver Linda, så det går fort. Og Vesaas har ett nydelig språk, det trekker også opp :)

      Teppet er fint, godt fornøyd med det i hvertfall.

      Slett
  5. *Hopper av glede*

    Godt valg, frøken! Akkurat samme utgave har jeg også, liker så godt disse heftene som følger med.

    SvarSlett
    Svar
    1. Oj, var det et hefte også?? Det har jeg mistet for lenge siden, har drevet med flytting to ganger så da er jeg redd det er mistet for alltid :)

      Slett
  6. Jeg er en av de som knapt hadde lest ei bok på nynorsk siden videregående helt til jeg endte opp med en utgave av Ragnar Hovland sin "Sveve over vatna". Etter å ha lest den innså jeg at det er ikke så skummelt og vanskelig, det er faktisk ganske lyrisk og fint. Men Vesaas har jeg ikke turt å prøve med på siden vi leste Kime på videregående.... Anbefaler Hovland, Olaug Nilssen og Gunhild Nilssen om du vil utfordres mer :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hovland er en jeg ikke har lest noe av, men den "Sveve over vatna" har jeg hørt mye fint om. Kanskje jeg bør prøve meg på den?

      Jge har uleste bøker av Frode Grytten og Tiller i hylla mi også, og de burde jeg også ha lest. Olaug Nilssen og Gunhild Øyhaug (tror det var henne du mente) har jeg lest :)

      Slett
  7. Så bra at du tar utfordringa så raskt!! Og takk for linken. Hadde aldri trudd at det skulle slå så godt an, men ein veit jo aldri :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mai Lene, selvsagt tar jeg utfordring når den er så bra. Klart vi bør lese mere nynorsk!! Håper flere slenger seg på :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri