Biografi-lesesirkel III

En kamp for frihet, Aung San Suu Kui en biografi av Jesper Bengtsson

Jeg er igjen med på Moshonistas fine lesesirkel hvor vi tar for oss biografier og temaet denne gang var "Queen of Sheeba". Det vil si kvinner som har som har gjort noe bemerkelsesverdig. Jeg hadde ingen bøker i bokhylla, så da kjøpte jeg denne boken om Aung San Suu Kyi.

Denne lille vevre kvinnen fra Burma er kjent som leder av det NLD (NasjonalLigaen for Demokrati) og vinner av Nobels fredspris i 1991, en pris hun ikke fikk takket for før i 2012. Hennes to sønner og mann mottok prisen på vegne av henne da hun satt mange år i husarrest i hjemlandet.

Ikke visste jeg da jeg leste denne boken at hennes far Aung San var en av de fremste da Burma kjempet for å bli selvstendig fra Storbritannia i 1947. Han ble senere drept av motstanderne av denne selvstendigheten samme år.

Aung San Suu Kyi hadde tre søsken, men hennes  lille søster døde rett etter fødselen og hennes yngste bros omkom på familiens eiendom da han var liten. Han druknet i en dam. Sin eldste bror har hun lite kontakt med.

Suu Kyi bodde mange år i utlandet, blant annet England hvor hennes mann er fra. Da hun dro hjem for å pleie sin syke mor i 1988 ble hun engasjert i kampen for demokrati i Burma og dette førte til at hun ble satt i husarrest. Hun satt i husarrest og fengsel til og fra frem til november i 2010. I løpet av denne tiden fikk mannen hennes kreft og døde i 1999. Suu Kyi fikk lov til å reise til han, men ikke inn igjen til Burma, derfor valgte hun å sitte i husarrest da han døde. 

Jeg må si jeg skummet fort i gjennom denne boken. Mest spennende var det å lese om henne og hennes oppvekst og liv i England. Jeg syntes det var for mye politikk til å la meg engasjere fullt og helt, selv om jeg vet at Suu Kyis liv er dominert av politikk og kampen for demokrati.

Nå er jeg spent på hva dere andre har lest.

Kommentarer

  1. Interessant dette med husarresten, man kan jo nesten si at de siste 10årene, etter mannens død var frivillige - selv om det sikkert ikke framstår slik for de som er mer politisk overbevist og engasjert enn meg - enn de fleste ville jeg si. Politikk over kjærlighet.

    SvarSlett
  2. Ja, det virket nesten slik, men samtidig - dro hun ut av Burma, så fikk hun ikke komme inn igjen, de tok fra henne passet. Så derfor ble hun værende fordi hun trodde på det hun kjempet for. Politikk over kjærlighet er nok dekkende om denne damen :)

    SvarSlett
  3. Dette er uten tvil en svært bemerkelsesverdig og tøff kvinne! Politikk over kjærlighet... det kaliberet er ikke jeg laget av ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig tøff kvinne, det var derfor jeg ville lese om henne, men jeg merket jeg ble lei av all politikken... He-he Silje, heller ikke jeg er laget av det kaliberet :)

      Slett
  4. Hun er jo en virkelig tøff dame da.. modig!

    SvarSlett
  5. Dette er en bok jeg gjerne skulle ha lest - både fordi Aung san suu Kyi er en bemerkelsesverdig kvinne, men også fordi jeg har mange venner fra Burma. Det er hjerteskjærende å høre deres historier fra hjemlandet sitt, og så imponerende godt å se hvor sterke og fulle av pågangsmot de er!
    Takk for fin omtale :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Pia :) Kan tenke meg at det er mye trist å høre i fra det som skjer i Burma.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri