Eplehagen av Marianne Storberg


Jeg fikk en forespørsel fra Aschehoug i januar om jeg ønsket å lese denne boken, og jeg må si jeg likte bakside teksten godt og takket ja.

Boken handler om Maren i midten av 20-årene som bor hjemme i Christiania sammen med sin far, en travel apoteker og sin mor. De bor sentralt i Christiania og opplever alt det spennende og delvis skumle som skjer i Norge fra 1813 til 1815 på nært hold.  Maren blir gift med en danske omsider, da moren hennes hadde mistet alt håp. Han døde dessverre av skuddskader han fikk i en skuddveksling og i sorgen søker Maren seg som guvernante til tre døtrer av presten i Asker.

Der holder en karismatisk prest til, Høegh, men alt er ikke som det skal i prestegården. Prestefruen har nemlig reist hjem til sin far blir det sagt, men han døde for flere år siden og Maren synes det ser ut til å presten skjuler noe for henne og barna.

Kronprinsen Karl Johan vil gi en premie til det beste jordbrukstiltaket i Norge. Og for å vinne den prisen har Høegh ansatt en svensk botaniker, nemlig Carl. Og sammen skal de plante og dyrke frem den fineste eplehagen i Norge. maren er vant til å jobbe med planter etter å ha jobbet i apotekerhagen med sin far og tilbyr sin hjelp, og snart vokser det sterke følelser mellom Maren og Carl.

Boken er veldig lettlest. Dette er en underholdningsroman uten de store overraskelsene. Teksten er god, men jeg føler at det kunne ha vært kuttet ned litt, slik at historien ble kortere. Det som jeg likte best å lese var forfatterens beskrivelser av Christiania på den tiden pluss-minus 1814. Jeg kunne se for meg hvor apotekergården lå og hvor hun stoppet på Stortorget og så videre og det er bra.

En bok som er fort lest og fort glemt, men et greit tidsfordriv på togturer. Les også Bentes omtale her, VG sin omtale her og Littkrittik her. Takk til Aschehoug for leseeksemplar. Bildet har jeg lånt herfra. 

Kommentarer

  1. Flott omtale Gro! Jeg liker også godt å lese romaner fra denne tiden. Har nettopp sett Vår ære/vår makt for andre gang, hvor Nordahl Grieg tar for seg forholdene rundt skipsfarten på vestlandet rundt første verdenskrig. Spennende greier, skal se om jeg får smettet denne inn i rekken av bøker på vent :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Tine, boken klarer å ta deg med til 1810-1820 tiden i Norge og det er en spennende tid å lese om.

      Vår ære og vår makt høres ut som et spennende stykke å se, historier fra verdenskrigene er interessant.

      Slett
  2. Jeg har fått denne jeg og, men jeg har ikke fått lest den enda. Slik som du beskriver den tenker jeg at det blir en fin bok å putte mellom to mer krevende bøker :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Astrid Terese, akkurat en sånn bok er dette. Enten å ha den mellom to krevende bøker, eller ta den med på ferie f.eks :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri