Vær snill med dyrene av Monika Isakstuen

Jeg likte veldig godt Monika Isakstuens bok "Om igjen" fra 2014, og gledet med derfor ekstra til å lese denne da jeg hørte hun kom ut med en ny bok. Jeg lånte den fra e-bib, men dette ble en langdryg affære.

Boken handler mest om Karen. Hun er nyskilt og har lille Anna som er født i romjulen. Karen er fra seg av sorg for at hun ikke klarte å holde ekteskapet sammen og være en familie da de fikk Anna. Istedet er det en familie i oppløsning og annenhver uke er Karen sammen med Anna, og det er annenhver jul- og nyttårsfeiring.

Dette er nok en problemstilling mange kjenner seg igjen i, men det var noe med personen Karen jeg ikke likte. Jeg syntes hun syntes litt for mye synd på seg selv. Og så likte jeg ikke så godt måten denne boken er skrevet på. Den er så springende i tid og stemninger, at det ble litt for rart for meg. Monika Isakstuen er allikevel en forfatter jeg kommer å lese flere bøker av, for jeg liker skrivestilen hennes, det var bare det at denne boken falt ikke i smak.

Bildet er lånt fra boksidene til Tiden.

Kommentarer

  1. Skal begynne på denne i kveld, og det er greit å være forberedt. Jeg òg likte godt "Om igjen", og det skal bli spennende å se om denne faller i smak hos meg. Ønsker deg en fin kveld, Gro :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Er spent på hva du mener om denne Beathe. Grunnen til at jeg fullførte den var at det var mye luft, slik at det gikk fort å lese.

      Ha en fin kveld du også :)

      Slett
    2. Nettopp lest den ferdig og kommer til å skrive omtale i morgen, men jeg kan røpe at den ikke fikk topp karakter hos meg heller.Klarte liksom ikke helt å komme innpå Karen og kunne ikke forstå hva hun stresset med,sånn egentlig.

      Slett
    3. Helt enig Beathe, jeg skjønte heller ikke hva hun stresser med, og jeg skjønner godt at du ikke ga den toppkarakter :)

      Slett
  2. Kjenner jeg trenger en pause fra mennesker som synes synd på seg selv. Etter å ha lest "tragedien" Arv og miljø, styrer jeg unna langdryge affærer en stund :) Enkelte tema kan bli for "vanlig" så en roman må ha noe mer ved seg enn tematikken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Forstår at du styrer unna langdryge bøker ja, jeg har en tendens å velge slike selv, men nå skal jeg bli flinkere til å avslutte de, Jeg leverte inn Hålke av Helene Uri, etter å ha lest 30 % av den, den ble for langdryg den også :)

      Slett
    2. Så godt å høre at det ikke bare var meg som synes Hålke var temmelig stillestående :)

      Slett
    3. Ja, den syntes jeg var klaustrofobisk og kjedelig. Det er jo så mange andre gode bøker ute i år, så da valgte jeg å avslutte den :)

      Slett
  3. Skummer fort her, men fikk med meg at du ikke ble så begeistret. Siden jeg har boka liggende her, skal den leses, etterhvert--

    SvarSlett
    Svar
    1. Spent på din mening Anita :)

      Slett
    2. Ja, vi får se, den kommer litt lenger ned i bunken.. Det er ikke en bok jeg ba om å få, selv om jeg vil lese den etterhvert.

      Slett
    3. Forstår at du ikke prioriterer denne, og i hvertfall når du ikke ba om den selv :) Men med lesetempoet ditt så blir det kanskje i år, til tross for mange gode bøker :)

      Slett
    4. Ja, jeg skal lese den etterhvert Rose-Marie.:) Har bare så mye å lese nå, at det kan ta sin tid..

      Slett
  4. Her her vi helt på linje. Likte den forrige, sliter seriøst med denne, mye som du nevner, pga format/struktur, og hovedpersonen + mangel på annen handling enn sorgen over barnefordelingen. Har ca 50s igjen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Puh, godt det ikke er bare meg som sliter med den. Og det var så dumt, for den forrige boken var da så bra! Men jeg har ikke gitt opp Isakstuen, og skal gi henne en sjanse til når hun kommer med en ny, selv om denne var under pari. Lykke til med de siste 50 sidene :)

      Slett
    2. Jeg har en annen oppfatning av boka enn deg, Gro. Håper flere leser boka og gir den en sjanse!

      Slett
  5. Dere assa... Denne er jo helt fantastisk! Jeg skjønner jeg må skrive en aldeles innmari god anmeldelse for å få dere på rett kjøl :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Det må du gjerne gjøre, men jeg kommer nok ikke til å skifte mening, derimot "Om igjen" var helt strålende :)

      Slett
    2. Jeg kjenner meg så igjen, bare at det er omvendt. Jeg skjønte ikke helt hvorfor "alle" hyllet Om igjen, men ble veldig begeistret for denne. Prøver å skrive noe fornuftig i mitt innlegg, men får helt angst for å ikke greie å få dere på rett kjøl ;-D

      Slett
    3. Men er ikke det litt bra da Elliken? At ikke alle liker den samme boken, alle oppfatter vi bøkene ulikt, og akkurat denne her falt dessverre ikke i smak hos meg :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri