Livets lenker av Christin Grilstad Prøis

Jeg hører mye på P4, og der har det gått en reklame innmellom, der en setning som "men det er Sigmund jeg vil ha" var det mest dramatiske. Etterhvert fikk jeg med meg at dette var en reklame for en ny bokserie som akkurat har kommet ut, og som heter "Livets lenker". Og 1 bok var en gratis-bok i det vi gikk ombord i fergen til Danmark, så da tok jeg med meg et eksemplar.

På baksiden står det: "Året er 1856. På fjellgården Heimsett vokser atten år gamle Elen opp. Selv om failien lever under trange kår, så smiler lykken til Elen. Men en dag avdekkes tragedien: Faren har satt seg i stor gjeld. Helt uventet tilbyr doktoren i bygda seg å redde familien fra tvangssalg. Han har et krav - at han får Elen som brud.

Her er det duket for kjærlighet og dramatikk. For Elen vil jo ha Sigmund, smedens sønn som er på hennes alder, og ikke doktoren som er dobbelt så gael som henne. Og doktoren vet hvordan han skal "rydde" sin konkurrent ut av veien, og Elen ser seg etterhvert nødt til å gifte seg med en hun ikke vil ha.

Boken er på 250 sider, og det er korte kapitler, så boken leses raskt. Jeg leste veldig mange slike bøker for ca 20 år siden, da Sagaen om Isfolket og Raija kom. De seriene fikk opp leseinteressen min og det er jo veldig bra. Derfor er jeg veldig glad for at det stadig kommer nye serier, som får nye tilhengere - for dette er jo en sjanger som selger mye. Men bok én var ikke så spennende at jeg kommer til å fortsette å lese serien altså.

Kommentarer

  1. Du Gro, jeg har sett litt på denne bokserien jeg også. Den er jo fra Gudbrandsdalen der vi av og til er på ferie sammen. Jeg må si den ser veldig, veldig kiosklitteratur ut altså, kanskje til og med kvinnelig kiosklitteratur, men siden den er fra Gudbrandsdalen kanskje jeg skal gi den en sjanse. Den andre jeg lånte av tror jeg ikke jeg kommer til å lese ut altså. Beklager det. Nå har jeg begynt på Det Tapte Symbol. Den er ok.

    Og du Gro! Jeg gleder meg kjempemye til middag hos deg i morgen. Jeg får nesten ikke sove.

    M :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri