Ingen må vite av Aina Basso

Jeg har lest bloggen til Aina Basso lenge, og ser nå at hun skal komme med en ny bok til høsten. Jeg har da også fått med meg at hun allerede har gitt ut en bok "Ingen må vite" i 2008. Jeg har hatt litt lite leselyst i det siste, så jeg bestilte denne fra Bokklubben, siden den var kort og har fått god omtale. Men jeg kan med en gang si at jeg har fått leselysten tilbake!

Handlingen er lagt til 1734 og hovedpersonen er Ingeborg på 14 år. Hun er forelsket i jevngamle Mikkel. Ingeborg bor sammen med sin mor som er fødselshjelp, sin yngre bror og stefar Gabriel. Og når moren er på jobb, og hun er ofte borte om nettene, så foregriper stefaren seg på Ingeborg. Noe som etterhvert får fatale følger.

Aina Basso forteller en gripende og veldig god historie, men det er språket som er aller flottest! Boken er skrevet på nynorsk, og jeg har lest at flere omtaler språket som poetisk, og ja jeg er enig. Etterhvert glemte jeg helt at det var skrevet på nynorsk. Boken er skrevet med små kapitler på alt fra en halv side til opp til to sider, men handlingen var drivende god allikevel.

Dette var en god leseopplevelse og jeg gleder meg allerede til Aina Bassos neste bok som kommer i høst. Les også andre omtaler av
Av en annen verden og Solgunn sitt

Kommentarer

  1. Takk for boktips:-) Jeg har kjøpt noen bøker nå som jeg håper å få lest i sommer. Akkurat nå er det strikkevær:-)

    SvarSlett
  2. Om du vil lese den nye boka til Aina Basso må du berre ta kontakt med meg.

    i.stenersen@samlaget.no

    SvarSlett
  3. Om du vil lese den nyaste boka må du berre ta kontakt med meg.

    i.stenersen@samlaget.no

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri