Beatles av Lars Saaby Christensen

Like før jeg jeg skulle hjem på ferie leste jeg hos The Glamorous Librarian at hun hadde "oppdaget" Beatles igjen, og anbefalte andre å lese den som voksen. Og jeg fikk denne boken til min bursdag i 1990 og leste den med stor fornøyelse da, og leste den igjen i sommer. Og boken er faktisk bedre i dag :-) Grunner til det kan jo være så mange, jeg er 20 år eldre (det høres mye ut), har bodd i Oslo og kjenner gatene det refereres til blant annet. Det er nok hovedgrunnene.

Dette er en bok om fire unge gutter, Kim, Sebastian, Gunnar og Ola, i Oslo. Handlingen starter i 1965 da guttene går i syvende klasse og avsluttes den kvelden det er EF-avstemming i september 1972. Guttene er Beatles fans og gleder seg vilt til hver plate blir gitt ut. Og kapitlene er oppdelt slik at det har navn etter en Beatles-LP eller sang også.

De fire guttene drar på fisketurer, fester, de forelsker seg, ramler ut skråplanet, begynner på Universitetet og alt dette beskriver Lars Saaby Christensen med en humor og varme i starten av boken, mens det på slutten blir litt mer dystert og trist, enn hva starten var. Men det er alt i alt en strålende bok :-)

Kommentarer

  1. Beatles er en uforglemmelig høydare. For alltid!

    SvarSlett
  2. Enig med deg Mettemor, en høydare!! :-)

    SvarSlett
  3. Jeg har også lest denne mange ganger, og den blir jo bare bedre og bedre!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri