Fange 59. Taterpige av Aina Basso

Jeg leste ferdig denne boken tidlig i går, men i hele går var jeg altfor slapp etter en forkjølelse som har holdt meg rolig to dager på rad nå.

Men som sagt i tidligere innlegg så begynte jeg å lese denne boka med en gang jeg fikk den i hendene. Jeg hadde store forventninger, spesielt til språket som jeg syntes var så poetisk og vakkert i "Ingen må vite". Og jeg ble ikke skuffet!!

Boka er løst basert på historien om taterjenta Maria Andersdatter som ble satt inn på tukthus i Trondheim i 1737, men som rømte i 1750 og ble satt inn igjen på livsstid samme år. Maria i Aina Basso's nye roman ble satt fri etter ett år, og da ble hun tjenestejente hos prost de Fine

Boken er delt opp i små kapitler og veksler mellom nåtiden som først er på tukthuset og deretter hos prosten, og det livet Maria levde blant familie og venner på landeveien før hun ble tatt til fange.

Historien om Maria er en veldig fin historie, om vennskap, lengsel og kjærlighet, men det er aller mest språket som jeg liker allerbest. Jeg selv oppvokst på nordvestlandet med nynorsk som hovedmål ut ungdomsskolen, etter det har jeg lest nynorsk bare sporadisk. Men når nynorsk blir så fint som i Aina Basso's siste bok, så tenker jeg bør lese nynorske bøker oftere.

Boken anbefales!!

Kommentarer

  1. Dette høres ut til å være en bok jeg kunne like. Skal notere meg denne.....

    SvarSlett
  2. Hei... :O)
    Den boken tror jeg at jeg må lese også..., det hørtes bra ut! Jeg har lest alt for lite i sommer, kjenner at jeg er litt sulten på en virkelig god bok nå. Begynnte på en siste boken til Theorin i sommer, men er fortsatt ikke ferdig med den. ikke fordi den er dårlig, men fordi lesing ikke har vært prioritert i det siste... :O)

    Klem

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri