Eg vil at nokon skal vente på meg av Anna Gavalda

Jeg har tidligere lest "Saman er ein mindre aleine" og "Eg elska ho" av Anna Gavalda, i tillegg til at "Lykka er ein sjeldan fugl" står ulest i bokhylla mi. Og Anna Gavalda liker jeg, hun skriver fint, så da jeg fant novellesamlingen "Eg vil at nokon skal vente på meg" på biblioteket så tenkte jeg at det ville være en fin bok å lese.

Og boken er fin, men ikke i nærheten av "Saman er ein mindre aleine". Dette er en bok med 12 historier med blanding av humor og alvor, der hovedpersonene i novellene opplever at den situasjonen de har havnet i, skulle de gjerne ha vært foruten.

F.eks den første novellen som handler om ei som får daten ødelagt på grunn av en mobil, en annen gutt greier å ødelegge pappas superfine bil etter å ha tjuvlånt den til å imponere damene på fest.

Og en annen novelle handler om en mann som tenker på eks-kjæresten, til tross for at han har et lykkelig liv. Og da hun tar kontakt for å se han igjen, så er det for at hun skal se han og huske han siden hun er døende.

Mens de to første novellene jeg nevnte kan sees på som humoristiske, så er den tredje veldig trist. Og slik er boken, et stort spenn mellom temaene.

Jeg må forøvrig si at jeg likte bok-tittelen bedre enn boken, dessverre.

Boken: lånt på biblioteket

Kommentarer

  1. Hm ... Jeg har denne novellesamlingen liggende på vent, og jeg vet ikke helt hvorfor jeg ikke har fått lest den enda. Skjønner imidlertid at den ikke har det samme i seg som Gavaldas tidligere bøker ... Takk for fin omtale for øvrig!

    SvarSlett
  2. Har et tips om en annen bok av Anna Gavalda; "35 kg med håp". En liten bok, egentlig beregnet på barn/unge, men som vi alle kan ha god av å lese!
    Boka er bare på rundt 100 sider og er fort lest - men gjorde i alle fall et stort inntrykk på meg.I kortversjon handler den om en gutt som gjør det svært dårlig på skolen, men som er flink med hendene sine, og hans kamp for å finne et sted han passer inn.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri