Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant av Jonas Jonasson

Denne boken fikk jeg til bursdagen min og jeg gledet meg stort til å lese den, siden jeg har hørt og lest så mye bra om den - men denne ble litt langdryg for meg altså.

Boken handler om 100 år gamle Allan Karlsson som stikker av fra gamlehjemmet på sin 100-årsdag, og hva som skjer da han labber i vei i tøflene sine og tar bussen et stykke og møter på Julius, etter at han har påtatt seg ansvaret for å passe en koffert for en ung mann som måtte på toalettet, som han tok med på bussen selvsagt. Koffertens innhold, og det som skjer etter oppdagelsen er en del av historien.


Den andre delen av historien er tilbakeblikk på Allan Karlssons liv fra 1905 til 2005. Han har i løpet av sitt liv møtt Harry Truman, Winston Churchill, Stalin og Mao. Og alle disse historiene var i og for seg små-morsomme, men det ble liksom litt for mye av det gode. Allan Karlsson var liksom over alt, og det ble etterhvert litt strevsomt.


Jeg fikk den samme opplevelsen av å lese denne boken som jeg fikk av å lese "Populærmusikk fra Vittula". Den var også kjempemorsom fikk jeg høre, men jeg syntes den var kjedelig.Eller så kan det være jeg som mangler humor, men det er nesten litt utenkelig:-) Men les Solgunn sitt anmeldelse og Vibekes bokkasse sin omtale av boken, de er langt mer begeistret enn meg :-)


Boka: gave til bursdagen min

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri