Kongens tale

I ettermiddag har jeg vært på kino og sett filmen "Kongens tale". Jeg har jo hørt og lest så mye bra om den, at nå måtte jeg bare få sett den før den ble tatt av plakaten.

Filmen er bra, men jeg ble ikke overbegeistret, kanskje jeg rett og slett hadde for store forventninger? Filmen handler om kong George VI som overtok tronen i England i 1936 etter at hans bror abdiserte. Det spesielle er at kongen strevde med stamming og hadde store problemer med å holde en tale.


Kongen har stor hjelp i sin kone, som er bedre kjent som Dronningmoren, og hun finner en som hjelper kongen med talevanskene, som også i tillegg blir en nær venn, noe som også var til stor hjelp.


Det jeg ble imponert over er Colin Firth skuespill - han var strålende. Det var også Geoffrey Rush som talepedagog og Helena Bonham Carter som dronning Elizabeth. Se også
Rose-Maries gode og begeistrede anmeldelse.

Kommentarer

  1. Hei!
    Var på kino i går jeg også, sammen med Bertine. Vi så "Hopp", en barnekomedie. var helt uten forventninger til filmen, men den var kjempemmorsom... :O)

    Nå har jeg funnet frem årets påskekrim(leser alt for lite, men en krimbok til påsken det må jeg ha. Årets valg falt på: Flukt av Tana French og Mørketid av Chelsea Cain. Sistnevnte har jeg lest de tre bøker av tidligere og vet at jeg liker hovedpersonene i boken og ikke mist hennes skrive/forteller måte... :O)

    Ønsker deg en strålende søndag og en fin påske!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri