Handgranateple av Ingelin Røsseland

Snille Mettemor ga meg denne boken da jeg var hjemme på ferie. Hun hadde akkurat lest den ut og lurte på om jeg ville lese den, og det ville jeg selvsagt :-)

Bokens hovedperson er Anja. Hun lever et rolig liv på gården, sammen med sine foreldre og lillebror. Men når hun begynner på videregående så blir hun nærmest presset av moren til å bo på hybel i næreheten. På den måten kan Anja få venninner, noe som hun ikke har i bygda hjemme. På skolen blir Anja venninne med Malin, som fester, drikker og røyker, og hverdagen til Anja blir snudd opp ned.

Dette er en fortelling en kan kjenne seg igjen i. Jeg kommer selv fra en liten bygd, og husker hvor spennende det var å bo på hybel, men jeg hadde langt bedre venninner enn det Anja fikk.

Forfatteren tar opp alvorlige tema som selvskading også, for Anja sliter også med det. Så det er en liten bok med alvorlige tema, men jeg likte så godt språket. Ingelin Røsseland skriver på nynorsk og boken er gitt ut på Samlaget. Jeg kan synes at bøker er tunge å lese på nynorsk, men her fløt det veldig godt.

Boken anbefales, og ser jeg flere bøker av henne senere, så skal jeg lese de også.

Boken: fikk den av Mettemor

Kommentarer

  1. Heisann :-) Virker som en typisk ungdomsbok, og da må nok jeg lese den siden det føles som om jeg ikke gjør annet enn å snakke med ungdom om litteratur, og alle skal jo ha bøker om enten sex eller selvskading eller andre sykdommer eller, akk ja!

    SvarSlett
  2. Røssland er ein favoritt hjå meg!
    Må eg få lov å anbefale Røsslands bøker om Engel Winge - dei heiter "Englefjes", "Englejakt" og "Engleslakt".
    Debutromanen hennar "Viss du vil" var ei bok eg la merke til som ein særs god debut. Barneboka "Monstertante" - for ungar ca 9-12 må og anbefalast.
    Det er ingenting som slår god nynorsk i kraft og saft - Røssland får det til å svinge, tykkjer eg. :-)

    SvarSlett
  3. Randi Landmark: jeg er helt enig, å lese ei bok som er skrevet på god nynorsk er en god leseopplevelse. Og ja, Røsseland si bok var veldig fint skrevet, og det samme kan sies om Aina Basso's sine bøker :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri