De dødes tjern av André Bjerke

Siden dette er "tidenes beste norske kriminalroman", så var det jo litt små-pinlig at jeg aldri har lest, hørt eller sett "De dødes tjern" av André Bjerke. Men under Bokfestival kjøpte jeg en heftet utgave som jeg nå har lest.

Aschehoug sine sider står det å lese at en gruppe ungdommer reiser til en hytte for å finne ut hvorfor en av deres beste venner begikk selvmord. Og i løpet av noen få høstdøgn opplever disse ungdommene noen skumle opplevelser før psykoanalytikeren i gruppen forklarer sammenhengene og sannheten.

Boken er på ca 190 sider, og den er veldig bra og spennende. Selv om den er fra 1942, så er dette en virkelig god historie. Morderen var ingen overraskelse, men det var et godt plott, slik at jeg ble ikke skuffet da jeg skjønte at jeg hadde løst det mysteriet. Og forfatteren går grundig til verks når han løser mysteriet, og plukker opp løse tråder som vi ble presentert for i tidlige kapitler i boken.

Allikevel synes jeg at "Rødstrupe" av Jo Nesbø er en bedre krimbok, men "De dødes tjern" er høyt oppe på listen av gode norske krimbøker som jeg har lest.

Boken: kjøpt på Bokfestival.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri