Borderline av Liza Marklund

Etter at jeg la ut "smakebit på søndag" så leste jeg ut denne boken ganske raskt. Astrid Therese kommenterte dessuten at slutten var veldig god, noe som drev leselysten fremover.

Dette er den første boken jeg leser om Annika Bengtzon, og det er den niende i en serie om denne svenske krimjournalisten som også er blitt filmatisert. Bokens krimgåte er de svenske kvinnene som man finner, stukket i hjel med kniv, men det som får mest plass er kidnappingsgåten av Annikas mann, Thomas. Han er på konferanse i Nairobi og blir kidnappet sammen med seks andre europeere, og de som står bak bortføringen krever en høy løslatelses-sum.

Annika har Thomas sin sjef nærmest boende hos seg, siden han forhandler med kidnapperene, og de to utvikler etterhvert et romatisk forhold. Gåten om de drepte kvinnene blir mer og mer en bihistorie, og det er Annikas liv og hennes tanker som blir hovedhistorien. Jeg vil si at det er mer en roman, enn en krimbok.

Jeg har ikke lest de foregående bøkene, og følte at jeg mistet noen poeng, da det ofte ble referert til hendelser som har skjedd tidligere. Men jeg ble som sagt oppmuntret til å lese videre, etter diverse kommentarer på søndag, og det er jeg glad for. Jeg kommer nok ikke til å løpe på biblioteket og låne de andre bøkene med det første, men det var en OK leseopplevelse.

Andre som har lest boken, og har forskjellige oppfatninger er Anita, Krimbloggeren, Cecilies blogg, Bibliotekaren din, Rita leser. Og ikke minst Moshonistas morsomme omtale av boka :-)

Boken: julegave.

Kommentarer

  1. Da jeg leste innlegget ditt prøvde jeg å forestille meg hvordan jeg ville ha reagert hvis dette var den første Annika jeg leste. Svært vanskelig, da hele min lesing var basert på gleder og frustasjoner ved de foregående 8.
    Jeg ville nok ha lest den mer som ei krimbok med mindre personfokusering.
    (min omtale = thomas, thomas, thomas -)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg leste den som en roman, mer enn en krimbok faktisk, og jeg skjønte tidlig at det er mye jeg gikk glipp av... Men jeg tenkte jeg måtte vite hvordan det gikk med Annika og Thomas :-)

      Slett
  2. Hvis du er blitt litt nysgjerrig på Annika og hennes fortid, og ikke vil lese alle bøkene, kan du jo se noen av filmene som er basert på Liza Marklund sine romaner. Jeg har akkurat sett første halvdel av Paradiset, virker til å bli en spenennde film. Helena Bergstrøm spiller Annika. Det gjør hun også i Sprengeren. Ypperlige skuespillerprestasjoner!

    Filmen basert på Nobels testamente går på kino for øyeblikket, så det skal være lett å få flere doser med Marklund-krim - og skikkelig samlivsdramatikk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. God idé Krimblogger, det skal jeg heller gjøre fremfor å lese alle sammen :-) Og ja, jeg har sett at Nobels testamente går på kino, men det er liksom midt i historien. Burde vel starte med Sprengeren, som er den første. :-)

      Slett
  3. Mens jeg leste Borderline tenkte jeg ofte - Uff, får ikke håpe noen leser denne boken først! Den inneholdt jo de største spoilerne til alle de foregående bøkene. Jeg ville gitt det to-tre-fire år til du har glemt hva du har lest, og så startet fra scratch! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Sikkert en god idé Gunhild, jeg hørte plutselig om separasjon, brann og skjønte ingenting annet enn at det må ha skjedd i de foregående bøkene :-)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri