Leserprofil

Hundre år etter alle andre tar jeg også utfordringen om leseprofil som først startet hos Bokmerker og som siden har gått som en farsott blant bokbloggerne.

1) Hvilken bok leste du sist?
- det var "Frost i mai" av Sarah Jio. En god underholdningsroman som jeg ble positivt overrasket over.



2) Hvilken bok skal du begynne på?
- nå skal jeg lese boken det er bilde av under, Stiklingen av Audur Ava Ólafsdóttir. En bok som gis ut av Pax Forlag nå i høst og det blir spennende å se om denne lever opp til forventningene mine. 

3) Er det mest mannlige eller kvinnelige forfattere i bokhyllen din?
- en rask titt i hylla viser at det er overvekt av menn, men ikke bare en liten overvekt. Kommer nok av at jeg liker å lese krim.

4) Teller du alltid hvor mange sider du har igjen av en bok eller tenker "nå har jeg kommet en fjerdedel/halvparten" eller lignende?
- ja det gjør jeg alltid. Enten de er fordi de er supergode og ikke ønsker de skal ta slitt eller fordi det er en bok som småkjeder meg.

5) Hvordan velger du hvilke bøker du vil lese? (For eksempel omslag, tips fra venner, anmeldelser, topplister, blogger osv)
- fra blogger for det meste. Men noen ganger får jeg bøker i gave som jeg ikke har hørt om og blir positivt overrasket.

6) Når er en bok for lang?
- når den ikke har noen fremdrift i handlingen eller gjentar seg selv. Da er en bok for lang, enten det er på side 50 eller side 450.

7) Leser du like gjerne på engelsk som på norsk?
- nei, jeg leser kun bøker på norsk. Skal jeg lese på engelsk så må jeg slå opp i ordboken mange ganger på bare en side, så det tar for lang tid.

8) Hvilken bok var den siste du bare måtte overtale ALLE vennene dine til å lese?
- egentlig ingen, men for lenge siden maste jeg på mange om at de måtte lese "Menn som hater kvinner" av Stieg Larsson. En bok som fremdeles er en av mine favoritter.

9) Kan du slutte å lese en bok hvis den er kjedelig? Og i så fall - når gir du opp?
- jepp, det kan jeg. Jeg prøver å lese så langt som jeg kan, men jeg kan legge den bort til slutt. Men det er før jeg er kommet halvveis.

10) Hvilken sjanger er overrepresentert i bokhyllen din - og hvilken finnes ikke?
- absolutt mest krim, det er det ingen tvil om. Har alltid likt og lest mye av den sjangeren og vil nok gjøre det fremover også. Fantasy bøker finnes det lite av, selv om jeg faktisk har "Ringenes herrer" i bokhyllen. En bok jeg har lest og likt.

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri