Den onde arven av Thomas Enger

"Den onde arven" av Thomas Enger kom også til postkassen min i sommer, som en overraskelse fra Gyldendal. Denne gikk også rett i ventebunken, ikke en bok etter min smak, tenkte jeg. Men fordi det er Bokbloggerpris til neste år og denne kom ut i 2013 av en norsk forfatter, så ble den prioritert og for en god bok.

Dette er en bok for målgruppen "ungdom", men siden jeg ikke er urgammel enda, og husker hvilken type bøker jeg likte fra 13-årsalderen og oppover så var det spennende å se hva som kommer ut nå. Og dette er langt mer spennende enn hva jeg leste den gangen, det må jeg innrømme med en gang.

16 år gamle Julie bor sammen med sin bestefar i et stort hus i skogkanten. Bestefaren er hennes eneste familiemedlem, i tillegg til moren som bor på institusjon og faren som forsvant da Julie var baby. Julie blir mobbet på skolen har ingen venner, bortsett fra katten. Men en kveld går hun ut i skogen, blir borte flere dager, og da hun kommer tilbake har hun funnet en gjenstand som er magisk. Hun blir sterk, tåler alt, ser godt og tar igjen med mobberne, men katten hennes har blitt redd henne. I tillegg er det flere som oppdager at Julie har funnet gjenstanden, og vil ha fatt i den. 13 ravner har slått seg ned i hagen til Julie, og følger med henne.

Dette er en veldig spennende ungdomsroman. Det er korte kapitler som har "cliffhangere", det er et lettlest språk som gjør at boken slukes, i tillegg er det kult at det er ei jente som er hovedpersonen. Hun er tøff og modig der hun tar opp kampen mot skurkene og de slemme. Litt over halvveis ble det allikevel litt kjedelig, før det mot slutten ble utrolig spennende igjen. 

Flere bloggere har lest og likt boken, blant annet Ellikken, Silje, Geir, Rita.Takk til Gyldendal leseeksemplar og det er også her jag har lånt bildet.

Kommentarer

  1. Hm, dette var en ukjent forfatter for meg. Dvs. jeg har hørt navnet, men ikke lest noen av bøkene. Jeg leser for tiden Tråden av Victoria Hislop.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Janne, jeg har ikke lest noe av Victoria Hislop, ikke engang "Øya" og det er litt dårlig... :) Thomas Enger var for meg helt ukjent, men nå etter å ha lest ei bok så liker jeg han altså.

      Slett
  2. Flott omtale! Det skal mye til for at jeg skal lese ungdomsromaner. Styrer også unna bøker med 14-18 åringer som hovedperson. Det blir ofte veldig navlebeskuende synes jeg. Likte coveret på denne boken veldig godt, også skriver du så bra at fristelsen er stor :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Tine, takk for en hyggelig kommentar. Jeg leser aldri slike ungdomsbøker selv, men denne gang lå de der (Odinsbarn og Den onde arven) og da tenkte jeg at jeg kan jo lese de, og spesielt siden vi skal ha Bokbloggerpris. Og jeg ble positivt overrasket, over begge bøkene og det liker jeg :)

      Slett
  3. Du er skikkelig skummel og kriminell for tida ;-) Jeg har notert meg denne boken som en "skal lese". Er derimot litt usikker på når det blir. Blir interessant å lese hvordan han skriver for ungdom (hvis du skjønner?)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har tatt helt av når det gjelder fantasy Karete, jeg som før aldri rørte disse bøkene leser igjennom dem som et lyn om dagen :)

      Denne boken bør du lese, jeg har ikke lest noe at Thomas Enger fra før, men likte denne veldig godt. Og satt aldri og tenkte at nå leser jeg en ungdomsbok, det var så spennende og bra hele veien. Jepp, jeg skjønte hva du mente ;-)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri