Fugl av Lisa Aisato

Da er februar over og første måneden med samlesing er over. Første bok ut var barneboken i Åpen klasse; "Fugl av Lisa Aisato" og Silje var ansvarlig for samlesingen.

Jeg ante ikke hvilken bok dette var før jeg så at den var med på langlisten av de som var nominerte til Bokbloggerprisen i år, jeg måtte rett og slett "google" den. Og da den kom på kortlisten så kjøpte jeg den for å lese den. 

Jeg har bladd og jeg har lest i boken. Lest de korte tekstene og sett på de fine tegningene til Lisa Aisato. Lenge har jeg prøvd å komme på noe nytt å si som ikke er sagt om boken av andre bloggere, men det er nærmest umulig. 

Dette er en nydelig billedbok som handler om ei lita jente som bor hos bestefaren sin, men som ønsker å blli en fugl og fly vekk om vinteren og komme tilbake om sommeren. Hun er et menneskebarn og kan ikke å fly men ønsker det så mye at det går i oppfyllelse året etter at hun ønsket å bli en fugl første gang.  Historien er fin men aller finest er alle tegningene, de er kjempefine alle sammen.

Etter å ha lest igjennom boken flere ganger så ga jeg den bort til de fine tvillingene til min venninne, så om en liten stund er det to barn som får glede av den :)

Mange og utfyllende omtaler finner du her på Norske Bokbloggere.

Kommentarer

  1. I grevens tid dette. Nå er det mars -)
    Konklusjon: Alle liker Fugl
    Nå blir det spennende å se om det er større sprik på de 2 andre bøkene i klassene, foreløpig har jeg ikke hørt om noen som misliker Urd. Litt mer ambivalens for Odin, men det oppveies av at mange, mange flere har lest den.

    SvarSlett
  2. He-he, akkurat i siste liten, men du vet jeg skulle si noe originalt om boken, og jeg måtte bruke 4 uker på å komme på....ingenting!! Boken er jo så fin. Blir mer spennende å lese hva de andre synes om "Fugletribunalet", en bok jeg likte veldig godt og du ikke likte :) Så dette blir spennende.

    "Urd" er jeg spent på, mens Odinsbarn må du lese, jeg som ikke liker fantasy elsket den :)

    SvarSlett
  3. Jeg gleder meg veldig til å bla og lese i denne boka sammen med tvillingene. Jeg synes den er drømmende og inviterer til å bruke fantasien og bryte grenser. En herlig barnebok som også gir oss "voksne" noe å tenke på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Berit,

      vet du, det har du helt rett i. Jeg leser få barnebøker, men denne var veldig fin. Den ga meg noe å tenke på, i tillegg til at jeg lot meg fascinere over de illustrasjonene som forsterket de små tekstene.

      :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri