Mord i august av Maria Lang

Enda en Maria Lang krim er lest og jeg er igjen veldig begeistret. Selvsagt er det trist med mordene, for det er ofte mer enn ett mord i bøkene til Maria Lang, men Puck og de andre er så hyggelig beskrevet at jeg synes det er en kose-krim allikevel. Og så er det så fint å lese disse bøkene på toget, da er en fremme før en vet ordet av det :)

Denne gangen er det sensommer og Puck Bure er invitert til tante Otties sommerhus. Hun blir imidlertid advart om naboene av tanten sin, før hun drar. Og det skal vise seg at det er berettiget. Naboene er Adèle Renman og hennes familie, og Adèle er veldig rik og styrer familien med har hånd. Hun deler ikke ut arven til sine familiemedlemmer, og det skaper irritasjon. Tante Ottie er bekymret for venninnen sin og prøver å advare Puck før noe faretruende skjer, men det skjer allikevel ett mord.

Som vanlig er det Puck som prøver å løse mordgåten, men får etterhvert god hjelp av Christer Wijk. Og det er ganske forutsigbart det som skjer, for alle bøkene er bygd på samme lest. Det er et mord som skjer, og Christer Wijk nøster i relasjoner og hva som har skjedd forut og samler de involverte i ett rom for å avsløre morderen.  Og dette skjer i de fire bøkene jeg har lest, men allikevel lar jeg meg sjarmere og liker disse historiene. 

Forøvrig likte jeg i det forrige boken at Puck og mannen ikke hadde det så rosenrødt som i de første bøkene, men nå har alt bedret seg. Nå er lille Grynet på noen måneder med i boken, så hun vil nok sikkert få en mer fremtrenede rolle etterhvert som hun vokser opp vil jeg tro.

"Mord i august" er kanskje den beste Maria Lang boken så langt, og jeg gleder meg til å lese flere. Takk til Silke Forlag for leseeksemplar og det er også de jeg har lånt bildet av.

Andre bloggere som har lest om anmeldt boken er: Beathe, Tine, Tone

Kommentarer

  1. Svar
    1. He-he ja :) Men jeg tenkte med en gang Grynet Molvig, som er en norsk sangstjerne på slutten av 60-tallet. Og selv om jeg ikke var født da, så vet jeg hvem det er siden hun var med i så mange Grand Prix finaler i Norge.

      Slett
  2. Takk for at du sier det var den beste til nå. Det er akkurat hva jeg trenger for å komme meg over Pucks troløse oppførsel i forrige bok - dvs, hvis jeg noengang blir ferdig med Enkekeiserinnen!

    SvarSlett
    Svar
    1. He-he, du burde har startet med en lettere bok til bio-lesesirkelen Ingalill, jeg forventer at du deltar selv altså :)

      Ja, Puck oppførte seg litt troløst i forrige bok, faktisk ble jeg litt overrasket over det. Men samtidig var det bra at Maria Lang ikke gjorde henne til en super-prektig figur. Så denne boken kan jeg trygt anbefale deg å lese!

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri