Gapestokk av Monika N Yndestad

Jeg har lest mye bra om Monika N. Yndestads første bok og jeg var veldig spent da jeg fikk denne fra Vigmostad & Bjørke.

Yndestads "heltinne" journalisten Alice Bratt mottar en pris, "Gullparaplyen" sammen med kollegaen Hassan for en reportasje om en bussulykke hun var med i som ung jente. Flere unge jenter omkom i den ulykken, blant annet Bratts to beste venninner og grunnen til ulykken var fyllekjøring. 

Stor blir skandalen da Alice blir funnet overstadig beruset i sin egen bil, som har kjørt av veien. hvordan kunne hun kjøre i fylla, bare timer etter at hun vant en pris for en sak hvor hun tok opp konsekvensene av dette. Alice Bratt henges ut med krigstyper i sin en egen avis BA og har selv problemer med å huske hva som skjedde.

Alice reiser til utlandet, unna all tabloidene og beskyldningene, men to uker etter den hendelsen dør en annen prisvinner og tidligere klassevenninne av Alice, er det tilfeldig?

Denne boken var spennende. Monika N. Yndestad er en helt ny forfatter for meg, så derfor var jeg spent på boken, som ikke skuffet meg. Forfatteren kjører to parallelle handlinger, en i utlandet med Alice og en i Bergen hvor kollegaene, samboeren og delvis politiet prøver å finne ut av hva som skjedde. I tillegg kommer en "stemme" inn innimellom, som tydeligvis vet noe, som ikke blir avslørt før helt på slutten.

Dette var en bok som holdt meg fanget hele tiden, og jeg trodde jeg visste hvem morderen var, men traff ikke helt, og det er et veldig positivt trekk. God bok som anbefales.

Andre bloggere som har lest boken er: Beathe og Tine. Takk til Vigmostad & Bjørke for leseeksemplar.

Kommentarer

  1. Høres ut som en spennende bok, men vet ikke om det er helt sjangeren for meg. Ha en fortsatt fin dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. En veldig spennende bok. Og er du ikke sikker på om du liker krim, kan allikevel dette være en fin bok å lese :)

      Slett
  2. Så bra at du likte denne! Har du ikke lest den første boken så anbefaler jeg den også! Jeg satt også å trodde jeg hadde funnet ut hvem morderen var men jeg hadde ikke rett jeg heller før det hele ble avslørt! Tusen takk for link til meg! Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Selvsagt må jeg linke Beathe :) Og denne boken var kjempebra, og ikke nok med det, jeg har kjøpt den som kom ut først så nå skal den også leses :)

      At jeg ikke forsto hvem morderen var, selv om det var små hint om det liker jeg.

      Slett
  3. Wow, hørtes ut som en veeeldig spennende bok og jeg likte godt historien. Fristet veeeldig å finne den på biblioteket nå, og tusen takk for lesetipset :D

    - Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, denne kan trygt leses og jeg lover deg en spennende historie :)

      Slett
  4. Jeg leste førsteboka og syntes den var sånn passe. Tror nok jeg leser denne også, om ikke annet for å se om de tingene jeg reagerte på har bedret seg. Det er jo ofte slik at serier blir bedre utover.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke lest den første, men den er kjøpt inn og skal leses etterhvert. Jeg har lest mange gode omtaler av den, så den er jeg veldig spent på. Var på mammutsalg og handlet vet du :) Selv om det strengt tatt ikke er billigere enn ellers...:/

      Slett
  5. Så bra at du likte den! Pass på å få med deg den første boken til Monika Yndestad, Jentene fra balletten, skikkelig creepy den også :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri