Urd av Ruth Lillegraven

Jeg samleser videre på bøkene som er nominert til Bokbloggerprisen, og denne gangen er det diktsamlingen "Urd" av Ruth Lillegraven. Jeg må si med en gang at jeg var litt skeptisk til denne boken, men det var det ingen grunn til. Dette er en nydelig bok, og minnet meg mer om en roman enn en diktsamling.

Jeg har lest mange anmeldelser og spesielt Line sin før jul, og fikk en følelse av at jeg kunne like boken, og det stemte. Historien om Cecilie på slutten av tjuende århundret og historien om Seselja på begynnelsen av det samme århundret er vakkert beskrevet, men også litt vemodig og trist. 

Kjente at historien og diktene om Seselja var de som gjorde mest inntrykk, kanskje fordi hun var en dame som kjente mange gjennom sitt virke som bygdas sydame, men ingen som kjente henne. 

Jeg har ikke tenkt å omtale denne boken mer, annet enn å si at jeg likte at diktsamlingen er skrevet på nynorsk. Det får frem mer det vakre i historiene, syns jeg. 

Virkelig gode omtaler er på Norske Bokbloggere.

Kommentarer

  1. Det er så deilig når en er skeptisk, også går det over all forventning :) Jeg likte også denne veldig godt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig Tine, det er godt å lese en bok en er skeptisk til, for så å like den. Jeg omtalte ikke denne annet enn å si at jeg likte den, for jeg føler det er så mange om har anmeldt den så grundig og fint at jeg ikke har noe nytt å komme med. Men at jeg ble begeistret, det ville jeg skrive :)

      Slett
  2. Denne likte jeg også godt :-) Jeg prøvde meg på "Om kvelden blir namna ropa heim" av Tora Seljebø(?), den var også fin men jeg tror jeg leste den litt "feil" for jeg leste ikke små snutter ad gangen men som en roman, det var ikke alt jeg forstod like godt, men noe trengte nå gjennom nøtten her, så et slags utbytte fikk jeg likevel av den. Jeg syntes ikke det alltid er like enkelt å lese den type bøker men Urd syntes jeg var veldig fin.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg leste Lines sitt innlegg først og snakket med Silje om "Urd" før jeg ga meg i kast med den, og det var nok lurt. Etterhvert skal jeg prøve meg på Tora Seljebø's bok også, skal bare få litt mer mot først :)

      Slett
  3. Jeg leste denne boken i dag, og som deg likte jeg den også svært godt :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri