Biografi lesesirkel VII

Før jeg brenner ned av Gaute Heivoll

I dag er det igjen tid for Ingalills biografilesesirkel. Og denne gangen er temaet "crossover", En litt vanskelig kategori, men samtidig morsom, for det var mange spennende bøker å velge i mellom og jeg valgte "Før jeg brenner ned" av Gaute Heivoll.

I denne boken er handlingen lagt til Finsland sommeren 1978, og begynner søndag 4 juni - den dagen Gaute Heivoll skal døpes. En pyroman har gått løs om våren og denne siste natten, natt til 4 juni er den verste natten men også den brannen som avslører pyromanen og gjør at innbyggerne føler seg trygge.

Forfatteren har gjort en god jobb med å snakke med kilder som fortalte hva som skjedde denne våren og skriver veldig levende om brannene og de som blir rammet. Men også om pyromanen og hans foreldre skriver Heivoll veldig bra om. Han tegner et sympatisk bilde av pyromanens foreldre, og jeg synes synd på de mens jeg leser.

Gaute Heivoll fletter også inn sin egen historie, om hvordan han hoppet av jusstudiene i Oslo der han droppet eksamen og den siste praten han hadde med sin kreftsyke far på samme tid. 

Denne boken likte jeg veldig godt. Jeg har lest mange gode omtaler av boken og vet at Gaute Heivoll har fått god omtale av sine andre bøker også. "Før jeg brenner ned" er mitt første møte med Heivoll og det blir definitivt ikke det siste.

Den måten han fletter inn sin historie med alle brannene var drivende godt fortalt. Flere omtaler på bloggen til Moshonista.

Kommentarer

  1. Jeg synes også dette var en meget sterk bok, den beste jeg har lest av Heivoll.:) Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, denne boken likte jeg kjempegodt - men jeg har ikke lest noe annet av han. Ha en fin dag du også :)

      Slett
  2. Jeg hørte lydboka. Tror det var ifjor, og ble ikke helt overbevist. Når det er sagt husker jeg ikke ifarta hva det var som skurret, så muligens er det bare forventningene og hypen som ble for stor - og ikke innfridde. Nok et eksempel på at jeg husker ingenting om bøker med mindre jeg skriver om dem. Bokblogg er et must!
    (eneste Heivoll jeg har lest)

    SvarSlett
  3. Er enig med deg Ingalill, bokblogg er et kunst, jeg husker også lite av bøker før jeg begynte å blogge :)

    Men Heivoll imponerer. Jeg ville egentlig ikke lese boken siden "alle" har lest den, men jeg er glad jeg valgte denne allikevel :)

    SvarSlett
  4. Denne ja, den har jeg jo liggende i bokhyllen et sted og der har den lagt lenge. Syntes å huske at det hastet veldig med å få den i hus... men det er slett ikke alltid de blir lest med det samme likevel. Så takk for både omtale og påminnelse.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg anbefaler deg å lese denne Beathe, den er ganske lettlest, samtidig som alle brannene som blir påtent er noe som virkelig skjedde. En utrolig bra bok, og jeg skjønner at denne ble favoritt blant lesere :)

      Slett
  5. Denne boken kunne jeg tenke meg å lese, tror det var hos Anita jeg først leste om den og synes det virket som en bra bok :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg anbefaler deg å lese den Birthe :) Du leser den ut på en kveld eller to, for det er vanskelig å legge den fra seg når du har begynt på den :)

      Slett
  6. Jeg vurderte også å lese denne boka i denne runden, men det ble ikke slik. Men boka står fremdeles på leselista mi (blant de jeg faktisk skal lese!)
    Takk for fin omtale!

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne er virkelig verdt å lese Pia :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri