Rovdyret av Jan-Erik Fjell

I dag har jeg nærmest sittet pal for å lese ut "Rovdyret" av Jan-Erik Fjell. Jeg har lest de tre første bøkene i rekkefølge og likte "Tysteren" og "Hevneren" veldig godt, mens "Skyggerom" som bok nummer to var kjedelig. Og denne "Rovdyret" er også veldig god krim, selv om jeg har noen innvendinger.

Bokens etterforsker er Anton Brekke, som igjen er tilbake til Kripos etter at han ble suspendert for pokerspill i tiden mellom bok to og tre. Han blir bedt om å etterforske hvorfor Oscar Fiva ble dømt for mord på sin beste venn i 2006, når den "avdøde" dukker opp som et lik åtte år senere i Hirtshals.

Fiva har sittet uskyldig i fengsel i åtte år, og etterforskes det hva som egentlig skjedde da Oscar Fiva ble dømt.I tillegg går en leiemorder løs i Oslos gater som ingen i Kripos er klar over enda, men noe som gjør at jeg tror det kommer en bok til med Anton Brekke.

Dette er en bok som er lett å lese, det er mange cliffhangere, og korte avsnitt. Handlingen er lagt til nåtiden men har også tilbakeblikk på når Oscar møtte sin beste venn og deres samarbeid som narkoselgere før Oscar Fiva ble pågrepet og dømt. Dette gjør boken spennende, selv om det ikke er en original vri.

I tillegg er skrivemåten til Jan-Erik Fjell lett å lese, mange dialoger og mye humor, så også det gjør boken lett å lese, men den burde han vært kuttet ned noe. Boken er på nesten 500 sider, og det er i hvertfall 100 for mange. Noen dialoger, noen beskrivelser av møterom osv kunne ha vært strammet inn og da tror jeg handlingen hadde vært enda bedre og boken enda bedre.

Takk til Juritzen for leseeksemplar.

Kommentarer

  1. Så kjekt å se at vi har sittet og lest den samme boken, samtidig. Fin omtale du har skrevet, jeg kjente meg godt igjen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg så at du leste denne også, men jeg leste ikke omtalen, jeg tenkte at det kun var en smakebit. Skal klikke innom deg nå :) Dette var fin underholdning og Fjell skriver godt, men noen ganger blir det litt mange ord, men jeg likte boken godt, alt i alt!

      Slett
  2. Denne gleder jeg meg til. Likte Hevneren godt. Kanskje redaktørene bør bli flinkere til å stramme inn når forfattern ikke greier det? Det er alt for mange som skrievr for laneg bøker i dag… Resultat av PC og for lett å skrive i vei..

    SvarSlett
    Svar
    1. Hevneren var god, den likte jeg også - men også denne er på nivå med forrige boka. Det er bare det at han må strammes inn litt og jeg er enig med deg, det er mange som skriver for lange bøker, det blir så mye "utenforprat" som ødelegger litt for at handlingen ikke blir helt maksimal! :)

      Gleder meg til omtalen din Anita :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri