Sju dagar i august av Brit Bildøen

Jeg har lest en god bok! "Sju dagar i august" fikk jeg som leseeksemplar av Samlaget og med det ble det en god start på bokhøsten min.

Denne boken er lagt frem i tid, til en uke i august 2019, åtte år etter Utøya-tragedien. Romanens to hovedpersoner er Sofie og Otto.Sofie er en kvinne i 50 årene, hun er leder for det nye Munch-museet som har åpnet, men sliter fremdeles med savnet etter tenåringsdatteren Marie som døde på Utøya.

Sofies mann, Otto, er leder for FROM som er Foreningen for rom-folket. Han har en sønn som er dykkerinstruktør og bor i Australia, men har lite kontakt med han. 

Gjennom denne uka, de syv dagene i august, får vi fort inntrykk av alt er ikke som det skal være mellom Sofie og Otto. hun skjuler for mannen sin et flåttbitt som stadig blir mer betent, mens han på sin side skjuler en flørt han har gående med Sofies beste venninne og kollega. Sakte mens følelsene bygger seg opp, så blir kommer en tropisk storm til Oslo også, der hvor ekteparet bor og har hytte. NRK's anmelder mente at naturen er brukt for å illustrere hvordan Sofie har det, energisk og svak om hverandre. En sammenligning jeg synes passer svært godt.

Det som gjorde mest inntrykk på meg var hvordan Bildøen beskriver sorg på. Sofie sørger, naturlig nok, enda over datteren som hun mistet åtte år tidligere. Sofie går enda og lurer på hvorfor datteren ikke ringte da hun gjemte seg, som de fleste andre som omkom gjorde. Også samspillet mellom et par som sakte men sikkert sklir fra hverandre og skjuler ting for hverandre, beskriver Brit Bildøen veldig troverdig. Det går aldri over til å  bli klisjéfylt eller spekulativt.

"Sju dagar i august" er en lavmælt bok som grep meg da jeg leste den i forrige uke. Det er en bok en leser sakte, men plutselig er den slutt fordi en ikke greidde å legge den fra seg.  Takk til Samlaget for leseeksemplar.

Kommentarer

  1. Å, nå gleder jeg meg enda mer til å lese denne romanen! Flott omtale, Gro!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Silje, og gled deg! Denne boken likte jeg i hvertfall :)

      Slett
  2. Og så må jeg få tak I den boka du snakket om :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, den som heter Det skulle være sol, vi skulle reise til Lodz av Marit Kaldhol. En veldig bra bok :)

      Slett
  3. Så fin omtale av boken :) Nå gleder jeg meg enda mer til å lese den! Den andre boken du nevner ligger også på vent her. Kanskje på tide å få lest litt mer norske bøker etter hvert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Beathe, takk for hyggelig kommentar. Den andre boken jeg nevner er verdt å lese altså, den er min absolutte norske favoritt i år. Og vi skal jo ha bokbloggerpris til neste år også vet du :)

      Slett
  4. Svar
    1. Jepp, det kan du trygt gjøre Rose-Marie :) Gleder meg til å lese din omtale, alltid morsomt å høre andres meninger om en bok en selv har lest.

      Slett
  5. Veldig. veldig lyst til å lese denne. Din anmeldelse gjorde meg enda mer overbevist om at dette er en bok for meg. Lavmælt, sorg og saktelesing - musikk i mine ører :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er i hvertfall en veldig god bok Eli som jeg anbefaler til alle. Og ja, jeg tror dette er en bok du vil like. Egentlig tror jeg det er en bok MANGE vil like :)

      Slett
    2. Måtte lete opp din fine omtale nå som boken ligger i veska mi, klar til å startes på med en gang jeg er ferdig på jobb og sitter på toget. Hurra!

      Slett
    3. Å takk, så hyggelig Ellikken, gleder meg til å lese omtalen din! :)

      Slett
  6. Må jo få lest begge bøkene du nevner:) Fin omtale!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Isabella! Og du, begge bøkene er verdt å lese. Jeg tenker at de er gode kandidater til Bokbloggerprisen 2014 :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri