Pusteproblem av Marita Liabø

Første gang jeg leste om denne boken var på bloggen til Solgunn. Da hun brukte 3 timer på å lese denne boken i ett strekk så ble jeg veldig nysgjerrig og lastet den ned fra biblioteket for noen dager siden.

Og dette er en en bok en nesten får pusteproblemer av. Hedda er en firebarnsmor, gift med en mann som er mye ute og filmer i sin jobb og er derfor mye alene med ansvaret. I tillegg er hun en lektor på videregående skole og har et ansvar der for at ungdommene skal lære seg engelsk blant annet.

Hun strever gjennom hverdagen, glemmer nøkler, glemmer å lade opp mobilen og drikker altfor mye. Hun gjemmer flasken under benken og drikker en liten kaffekopp, og en til og en til helt til flasken er drukket opp.

I tillegg har hun et stort behov for å bli sett, særlig av menn og har vært utro flere ganger mot mannen sin, og det med tilfeldige menn, naboer og kollega på jobben. 

Det er mye som skjer i denne boken, og det meste blir sett gjennom øynene til Hedda, mannen og naboen. De to sistnevnte er bekymret for Hedda som nærmer seg avgrunnen mer og mer, og når det skjer så er det skikkelig. 

Forfatteren greier å skifte mellom de forskjellige fortellerne på en troverdig måte, og hun skriver veldig realistisk om Heddas alkoholproblemer. Dette er en bok jeg anbefaler videre, den er velskrevet og en kan kjenne seg igjen i noen av Heddas hverdagsproblemer.

Egentlig minte denne boken meg litt om Hanne Ørstaviks "Kjærlighet". Jeg synes begge mødrene i bøkene er ansvarsløse ovenfor barna sine, noe jeg synes er trist. Men i denne boken til Liabø så er faren til stede innimellom all jobbingen, og og i tillegg har Heddas barn en snill nabo som stiller opp når katastrofen er et faktum. Så alt i alt er Pusteproblem langt bedre bok enn Kjærlighet i mine øyne.

Andre bloggere som har lest denne i tillegg til Solgunn er: min bok- og maleblogg, Sukkerør

Kommentarer

  1. AT den er langt bedre enn Kjærlighet, pirrer min nysgerrighet. Men foreløbig har jeg satt stopp på min leseliste for norske 2014-bøker, der er så fortsatt så mange… men takk for tips, som jeg skal bære med meg..:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes den er mye bedre enn Kjærlighet i hvertfall. Ja, det leses på spreng over alt tror jeg og det mange som har bøkene som skal leses i 2014 klare. Gleder meg til nomineringen av Bokbloggerprisen :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri