Bokhyllelesing #1 2016

Jeg er med på første utfordring i Heddas lesesirkel "Bokhyllelesing". Utfordringen denne gang er å lese med rødt omslag, og det ble denne boken "Kimen" av Tarjei Vesaas som jeg fikk av Rose-Marie for tre år siden (takk Rose-Marie).

Beklager dårlig kvalitet på bildet, og det er ikke hel-rødt omslag, men deler av av det, nemlig grisen øverst i bildet, derfor regner jeg meg som innenfor.

Handlingen i boken er lagt til en øy, hvor du må ha båt for å komme deg. I sentrum for hele handlingen er gården Li, hvor Karl bor med sin kone Mari, sønnen Rolv og datteren Inga. Boken er oppdelt i to deler. 

Den første delen handler mest om en purke som skal få griser og blir hysterisk og begynner å spise barna sine, og om Andreas Vest som er en ukjent som kommer til øya. Ikke lenge etter at Andreas har kommet i land så skjer det et drap og alle innbyggerne er på jakt etter morderen, og det får et dramatisk utfall på slutten av den første delen. 

I del to så samles alle av øyas innbyggere på låven til Karl Li, en låve som er kjempestor, som Karl bygget i sin tid. Men alle i bygda synes at låven er vel stor og at Karl Li er stormannsgal, og misunnelsen råder. Og nettopp derfor stiller bygda opp for å finne ut hva som skjedde da Andreas Vest ble drept.

Bokens handling foregår over kort tid, kun noen dager. Og handlingen foregår kun på den lille øya, og derfor er det en "tett" historie. Jeg likte del en bedre enn del to, for den er mye mer driv i og litt spennende.

Boken er ganske gammel, skrevet i 1940, og det bærer spesielt språket preg av. Jeg har lest mye nynorsk i det siste, og dette synes jeg ble litt tungt å lese. Men det var ikke noen dårlig leseopplevelse, og jeg må si jeg likte "Is-slottet" bedre.

Egentlig linker jeg ikke andre bloggere på sånne lesesirkel innlegg, men gjør unntak her, for Rose-Maries omtale er god!

Kommentarer

  1. Så spennende å være med på en slik utfordring. Jeg sliter litt med bokhyllelesning selv, så kanskje jeg må bli med jeg også. Flott valg av bok, forresten, selv om den var litt tung ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har så mange uleste bøker i bokhylla, så det er kjekt med slike utfordringer :) Det er i hvertfall bare å slenge seg med, morsomt å lese hva de forskjellige leser til hver utfordring.

      Slett
  2. Dette er min favorittbok av Vesaas. Jeg har ikke lest den på nesten 20 år, men jeg husker fremdeles mye av både handlingen og symbolbruken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg likte Is-slottet mye bedre! Tror det var noe med språket som gjorde det for meg. Men boken er ikke dårlig, men jeg likte den ikke kjempegodt! :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri