Det er bare kjærlighet av Sverre Henmo

Jeg har igjen funnet en bok på e-bib, og siden jeg ikke umiddelbart fant noen romaner eller krimbøker som jeg ønsket å lese, så fant jeg en ungdomsbok. Faktisk så husket jeg at jeg hadde lest denne anmeldelsen hos Beathe, og tenkte den kunne være fin å lese. I tillegg er det greit å lese forskjellige sjangere når en skal nominere til Bokbloggerprisen neste år.

Denne boken handler om Jonathan som bor sammen med sin mor og sin eldre bror Trym. Jonathan går på ungdomsskolen og er beste kompis med Axel. Axel kan bli kjæreste med Savannah, men kun hvis Jonathan blir kjæreste med hennes beste venninne Liva, men Johathan er forelsket i Alina, den peneste jenta i klassen.

For å være grei mot Axel så blir Jonathan sammen med Liva, men gir beskjed om at han kommer til å slå opp dagen etter, noe Jonathan ikke greier. Ikke fordi han er forelsket, men fordi han synes det er vanskelig. 

Boken er skrevet for  ungdom mellom 12-16, så på den måten synes jeg denne kanskje ble litt for barnslig for meg. Det var noe som ble veldig forutsigbart. Men Henmo skriver lett og det går fort å lese denne historien. Og jeg kjenner igjen mye av det som boken peker på, nemlig å gi etter for press, enten det er kompiser som ønsker en tjeneste eller storebrødre som er ufine.

Bokens bildet har jeg lånt fra Gyldendal.

Kommentarer

  1. Jo, deler av denne kunne virke noe barnslig som jeg også skrev i omtalen min, og forutsigbar er den også. Jeg engasjerte meg vel aller mest i forholdet mellom disse to brødrene når jeg leste den, og dette med å gi etter for press er vel noe de fleste ungdommer føler på en eller annen gang i oppveksten vil jeg tro.
    Ser jeg ikke har lest så veldig mange bøker fra i år ennå, men satser på at det tar seg vel litt opp etter hvert. Tusen takk for link :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg så også at du syntes den ble litt barnslig, og det er jeg enig i. Jeg tror ikke boken passer så godt for 15-16 åringer, det må jeg si.

      Jeg har heller ikke lest så mange bøker fra 2016 enda, men det kommer seg vel utover. Er veldig glad for e-bok appen :)

      Slett
  2. Det står at den handler om kjærlighet,men hvordan kærlighetsforhold ble bskrevet i denne boka

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri