Bokhyllelesing #4 2017

Da har jeg lest en virkelig klassiker og som i tillegg er norsk. Det er første bok i trilogien om Alberte av Cora Sandel som jeg har lest i Heddas bokhyllelesesirkel.  Jeg har brukt nærmere tre uker på boken som er på ca 250 sider, men det er ikke fordi jeg ikke likte den eller den var dårlig. Grunnen var mer mye påske-fri, Anders Lange bio og at språket er litt gammelmodig og da bruker jeg lengre tid, men jeg likte historien.

Alberte er historien om jenta Alberte Selmer som bor hjemme med mor, far og bror Jakob. Alberte er en ung jente som drømmer om å gå videre på skole, men som ikke får lov av far. Han sier det ikke, men det er mye pengene det står på, for faren til Alberte har et lån han sliter med.

Alberte er stille, sky og beskjeden og rødmer for et godt ord, og er misunnelig på sin bror som får reise til sjøs, og hun er misunnelig på sine venninner som blir oppvartet av menn. Alberte har også en beundrer, men det er en som moren har funnet, og det setter ikke Alberte pris på. Hun har et ganske godt forhold til sin far, men ikke sin mor som kun ønsker hun skal bli en husmor. Om jeg kommer til å lese de neste bøkene i år, det er jeg ikke sikker på.

Jeg synes boken er litt tung å lese, siden boken er skrevet for over 100 år siden. Språket har utviklet seg mye siden den tid, og når jeg ikke er vant til sånt språk så leser jeg litt tregt. Men handlingen selv om det ikke skjer så mye syns jeg er bra, men aller best liker jeg beskrivelsen av Alberte. Jeg får sympati med henne, hun er så beskjeden at det gjør vondt å lese det. Og nettopp det med karakterkarakteristikker er Cora Sandel veldig god på, og derfor frister det til å lese de andre bøkene også.

Jeg fikk boken til jul av snilleste Silje i 2015, men det er først nå jeg fikk lest den på grunn av den fine lesesirkelen til Hedda

Kommentarer

  1. Jeg får veldig lyst til å lese om ogjen noen av de gamle klassikerne. LØenge siden jeg las noe av Cora Sandel. Fint å bli påmint, da det stort sett er nye bøker jeg leser.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg leser også stort sett bare nye bøker, så derfor er det fint med sånne utfordringer som bokhylleutfordringer. Og Cora Sandel er bra. Kommer til å lese de andre to bøkene etterhvert, men ikke akkurat nå.

      :)

      Slett
  2. Er stor fan av Sandel, eller jeg burde vel helle si Alberte, siden hun står for storparten av mitt Sandel konsum. Har lest bio da og Kranes Konditori (anbefales). Likte Alberte så godt at jeg ennå ikke har lest siste boka - sparer.

    (Leste du alle som ei bok?)
    (Har forøvrig møtt ingen som ikke liker Albertebøkene, helt uavhengig av generasjoner).

    SvarSlett
    Svar
    1. jeg har ikke lest de to andre enda. Måtte ha en pause fra det gammeldags språket å lese noe lettere, men jeg skal lese hele historien om Alberte.

      Dette er det første jeg har lest av Sandel, og jeg synes absolutt at det er bra :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri