Løvetemmeren av Camilla Läckberg

Lenge var Camilla Läckberg en stor favoritt hos meg og jeg slukte bøkene om Erica Falk og Patrik Hedström. Løvetemmeren er den niende boken, og jeg har hatt den stående i hylla noen måneder, men nå var jeg litt ivrig på å lese litt lett krim, og la meg bli underholdt og det ble jeg.

Denne gangen får politiet i Fjällbacka en ekkel sak i hendene når ei halvnaken ung jente som har vært savnet kommer løpende ut av skogen. Jenta blir påkjørt og dør av skadene, men ut fra de andre skadene hun hadde så var det kanskje best. For begge øynene var stukket ut og tungen skåret av, så hun var temmelig skadet.

Patrik Hedström og hans team begynner å etterforske saken, og oppdager flere unge jenter med hesteinteresse som også har forsvunnet. 

I tillegg holder hans kone, journalisten Erica Falk på med en bok om ei svensk ung kone som tok livet av sin mann, og hennes barn døde senere i tragiske omstendigheter. En dypt tragisk familietragedie som kanskje ikke er som den ser ut til på overflaten. Og ganske tidlig, uten å røpe for mye, vikler sakene litt inn i hverandre.

Og det er dette Läckberg kan og er god på også. Hun skriver en historie i nåtiden, mens Falk nøster i noe fra lang tid tilbake, og disse to historiene sjonglerer hun lett i mellom. Hun han også mange sceneskifter, hvor en er i huset til paret, på politistasjonen, på kjøkkenet til politimesteren, hjemme hos vitner også videre, og dette drar historien lett fremover.

Men en kan ikke lese for mye av det, for da blir det ganske kjedelig og forutsigbart etterhvert, men når en leser en bok i ny og ne så er det underholdende.

Kommentarer

  1. Absolutt en av hennes bedre :-) Likte at hun var litegrann tøffere i stilen enn vanlig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Absolutt en av de bedre. Jeg synes hun har gått litt på autopilot på de to-tre foregående bøkene, men nå er hun bedre igjen. Og det kommer nok flere bøker, i hvertfall er handlingen å det private plan lagt opp slik :)

      Slett
  2. Flott omtale Gro! Denne husker jeg selv lenge etter jeg har lest den, og det sier litt. Jeg liker Lackberg og måten hun skriver på, men denne her var litt vel bestialsk mener jeg å huske :) Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Tine :) JA, hun var litt rå i denne boken, stakkars jente som som fikk stukket ut øynene og skjært av tunga. Og jeg kommer helt sikker til å lese den tiende boken også, bare hun får feiret fra seg bryllup nå, så blir det vel flere historier :)

      Slett
  3. Skulle til å si at jeg har lest alle (selv om jeg alltid klager, og egentlig ikke synes så mye om dem), men har det ikke kommet en ny, på svensk. Så, jada, jeg synes Lackberg er en av svenskekrimforfatterene ingen burde fokuserer på, men skal nå gå rett til storytel for å sjekke om den har kommet ny..
    , dette er selvmotsigelsens sommer
    , alle årstider er..

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, jeg mener at det har kommet en ny nå i år. Men den har ikke kommet på norsk enda. Jeg kommer også til å lese den, men venter til den er på salg :) Fant du den på Storytel?

      Slett
    2. Nei, tok en kjapp titt, men det var så mange titler, norsk/svensk/eng, og siden jeg ikke vet hva den heter, ga jeg opp. Dukker tidsnok opp.

      Slett
    3. Skjønner jeg godt, det er nok av andre gode bøker å lese :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri