Året av Tomas Espedal (og i dag er det 10 år siden jeg opprettet bloggen)

Denne boken, "Året" Thomas Espedal kjøpte jeg under Mammutsalget i fjor, og den er så fin. Jeg har lest en bok av Espedal før også, som jeg også likte og denne er intet unntak.
Han skriver en bok som starter om våren og slutter i november, og det er mye drikking og prat om død i denne boken. Men det er måten han skriver på, her er det lange setninger og oppsett som et dikt, men det blir aldri rart eller sært.

Også er det også mye prat om kjærligheten i denne boken, noen synes det kan bli for klamt og personlig, men jeg synes det passer godt inn.

Uansett en nydelig bok som jeg anbefaler videre.

Og i dag er det ti år siden jeg begynte å blogge. Det har i vært fall vært med på å utvide min leselyst og ikke minst så har jeg blitt kjent med mange fine mennesker, så det har kun vært en berikelse.

Kommentarer

  1. Gratulerer med 10år. (Jeg følger like bak, i mai)
    Året synes jeg var ok, men ikke noe mer. Ser fram til å lese Imot kunsten og/eller naturen. Har hørt rykter om at de er bedre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har lest Imot naturen og den var kjempegod, og ja bedre. Men jeg likte Året godt, også på grunn av måten den er skrevet på. Men les Imot naturen, den vil jeg tro du liker :) Og takk for gratulasjon!

      Slett
  2. Glemte: Kjente meg nesten ikke igjen det hadde blitt så fint her.

    SvarSlett
  3. Gratulerer med 10-årsjubileum Gro!
    Året leste jeg , likte mens jeg leste, men glemt nå. Har Elsken liggende her, det blir min neste Espedalroman etterhvert. Leste Gå- Kunsten å leve et vilt og poetisk liv i desember, og den likte jeg godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Det er noe med bøkene til Espedal som jeg liker også, selv om jeg trodde det skulle være for sært. Kommer nok til å lese mer av han, så jeg må sjekke pocketutgavene som er ute.

      Slett
  4. Gratulerer med dagen Gro, 10 år med blogging er virkelig noe å feire. Tomas Espedal er litt for navlebeskuende etter min smak, jeg likte Gå veldig godt, men de siste bøkene hans er hakket for selvforherligende til at jeg "orker" mer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Jeg skjønner at han blir for navlebeskuende for noen og det er litt"nært" det han skriver, men samtidig det er noe jeg liker godt og så er det skrivemåten hans da, den liker jeg også. Men jeg har ikke lest Knausgård i frykt for at det blir litt "klamt".

      Slett
  5. Så fin og ryddig bloggen din var blitt! Gratulerer med 10 årsdagen!

    SvarSlett
  6. Hurra for 10 år, håper på mange fler!

    Av Espedals bøker har jeg bare "lest" fotoboken hans. Den gjorde inntrykk, men lenger har jeg ikke kommet. Han og Stig Sæterbakken er blant mine dårlige litterære samvittigheter, og en dag... en dag, da...

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og takk :) O nå er jeg i dytten altså :)

      Ja, Stig Sæterbakken har ikke jeg lest noe av heller, og det er mange andre jeg heller ikke har lest heller... Jeg har ikke lest noe av Edvard Hoem eller Jon Fosse, det er nesten litt skamfullt...

      Slett
    2. Da har du virkelig noe å se frem imot! Begge er magiske som formidlere. Edvard Hoem som lun og varm, ektefølt respekt og kjærlighet til tidligere generasjoner. Jon Fosse har en enestående evne til å trykke på de rette følelsesknapper, selv med få ord.

      Stig Sæterbakken har jeg bare lest en bok av, Ikke forlat meg. Eller lest? Jeg lyttet til den, forfatteren selv hadde lest inn. Det gjør det ekstra sterkt.

      Slett
    3. Jeg har tre bøker av Edvard Hoem stående i bokhylla, så de skal leses, Jon Fosse har jeg ingenting av, så derfor er ikke det noe jeg kikker på rett som det er.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri