Katharina-koden av Jørn Lier Horst

Akkurat nå prøver jeg å komme i bloggemodus igjen, for nå er leselysten virkelig til stede. Katharina-koden av Jørn Lier Horst er andre bok ut i 2019, og også det ble en sidevender for meg. Jeg liker Lier Horst sine bøker om William Wisting, selv om noen av dem har vært litt trege.
Denne boken handler om en gammel forsvinningssak fra 24 år tilbake, Katharina Haugen forsvant fra sitt hjem som hun delte med mannen sin Martin Haugen. Selv om Wisting ikke fant liket eller morderen den gangen, så har han aldri glemt den, og besøker alltid enkemannen på årsdagen for forsvinningen. Men denne gangen er mannen forsvunnet og dukker først opp igjen noen dager senere.

I mellom tiden har Kripos tatt opp en enda eldre sak, om ei jente som ble borte noen år tidligere, og grunnen til gjenopptakelse er at Martin Haugens fingeravtrykk er funnet på noen trusselbrev som foreldrene til denne jenta mottok i dagene etter forsvinningen. 

I tillegg til å politiarbeidet gjenopptas som kommer også datteren til Wisting inn i etterforskningen også, sånn litt på siden, ved å være en journalist som lager podkast og reportasjer. Dette er et grep Lier Horst har brukt før, og som fungerer godt.

Historien er ganske spennende, men Wisting er veldig sympatisk, og det hjelper så godt i denne historien. Lier Horst har en troverdig historie å selge, men jeg ble ikke super overrasket over løsningen. Denne boken var også litt spennende å lese på grunn av forsvinningen i Lørenskog, der det også har vært krav om løspenger.

Mange bloggere har skrevet om boken og det er bare å google i vei, inntil jeg begynner å linke igjen. Skal det også, men først er det blogging litt oftere enn det jeg har drevet med de siste årene.

Kommentarer

  1. Alltid kjekt med livstegn fra denne kanten og da får nå bare linkene leve sine egne liv inntil videre er nå min mening. Med skam å melde ikke lest et eneste ord av Lier Horst, men èn dag skal du se. Jeg leser jo mer krim nå enn jeg har gjort så plutselig har jeg lest noe av ham også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir jevnere innlegg herfra, når jeg nå har fått opp leseslysten. 2018 var på mange måter vet veldig tungt år, men dette året har begynt mye bedre, på alle måter, og det føles helt strålende :)

      Det var helt tilfeldig at jeg begynte å lese Lier Horst og siden har jeg lest mange, i litt forskjellig rekkefølge.

      Slett
  2. Hei Gro. Artig å se deg i blogglandia igjen.:) Boka her har jeg faktisk enda ulest i hylla. Har planer om å lese den ifb Heddas bokhyllesirkel utpå vårparten.
    Gikk litt lei Wisting etterhvert. Det er ofte sånn år jeg har lest noen bøker i en serie.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Anita, kommer til å dukke opp oftere enn i fjor, for jeg liker å blogge, men en må ha overskudd :) Og nå har jeg lyst til å lese også, og det er en god følelse.

      Jeg går også lei når jeg leser serier, må ha litt avbrekk innimellom , så jeg skjønner hva du mener.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri