Havboka av Morten A. Strøksnes

Jeg er så fornøyd med meg selv, fordi jeg har lest ferdig Havboka av Morten A. Strøksnes. Fisking og alt som har med fisk og sjø å gjøre, synes jeg er kjedelig, og derfor grudde jeg meg litt til å lese boken. Men den var slettes ikke så kjedelig som jeg hadde fryktet.

Boken er denne månedens samlesingsbok og det er Elisabeth som har ansvaret for denne boken. Jeg leste mange positive omtaler av denne i fjor, uten at det fikk interessen min til å fly i været. Men når den kom på kortlisten til Bokbloggerprisen, så leser jeg for jeg har som mål å lese alle bøkene som er kortlistet.

Boken handler om forfatteren selv og hans venn Hugo Aasjord som skal fange ei håkjerring som er en kjempehai. Dette høres litt sært og smalt ut, men Morten A. Strøksnes skriver om forsøkene, de som mislyktes og delvis lyktes (på en måte) på en interessant måte, og fletter inn detaljer fra plante- og dyreriket i sjøen og historier fra lokalsamfunnet og historier fra lang tilbake i tid.

Alt er ikke like interessant, for jeg skummet sidene hvor planteriket og historier fra langt tilbake i tid ble beskrevet, men historiene om forsøkene på å fange kjempehaiene interesserte meg mer enn jeg trodde det skulle gjøre. Og så er Strøksnes en god forfatter, det er det ingen tvil, derfor ble dette en positiv overraskelse for meg.

Flere omtaler finner du på siden til Norske Bokbloggere.

Kommentarer

  1. Så bra! Jeg skal lese den snart. Nå må du lese "Den gamle mannen og havet".

    SvarSlett
    Svar
    1. Nja, "den gamle mannen og havet" er jeg mer tvilende til, men faktisk gikk det lettere å lese Havboka enn jeg trodde :)

      Slett
  2. Du er standhaftig.. Jeg gav opp boka. Den ble rett og slett for kjedelig. Da jeg måtte legge den bort på tredje forsøk gav jeg meg. Kom kanskje ikke så langt at forsøkene på å fange "fisken" ble interessant. Jeg kom meg knapt ut på fjorden, når jeg tenker meg om. Not my cup of tea dessverre, men kjekt at andre fant den interessant. Av og til er ikke godt språk godt nok for meg...

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ALDRI kommet til å lest denne boken, om det ikke var fordi den var på kortlisten til Bokbloggerprisen. Men når jeg gjorde det så ble jeg litt overrasket selv også, over at jeg leste den ut. Jeg som faktisk sovnet til Kon-tiki, fordi det ble litt kjedelig ute på havet :)

      Av og til så er det slik at det som mange andre liker, faller ikke i smak hos en selv :)

      Slett
  3. Jeg begynte på denne boken, men jeg kom bare et lite stykke før det buttet mot. Jeg kan vel heller ikke påstå at jeg er så interessert i fisk. Men jeg skal prøve en gang til, fordi den er på kortlisten. Det er greit å vite at så mange tross alt liker den :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er en bok jeg trosset meg igjennom, men er glad for det siden den ikke var så ille allikevel. Det gjelder bare å komme over ei lita kneik :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri