Lille Linerle av Myriam H. Bjerkli

En dag før påske fikk jeg en mail fra Liv Forlag om jeg ville lese denne boken av Myriam H. Bjerkli, og jeg takket selvfølgelig ja. Dette er en krimbok, en sjanger som jeg alltid har likt. Og boken fanget oppmerksomheten min fra jeg startet på den og til den var ferdiglest. Det er sjelden jeg blir så interessert å lese en bok at jeg heller leser enn å se på TV, og det skjedde i forrige uke altså.

Boken handler om Mari, hun er sju år og datter til Sissel. Pappaen er ute av bildet og moren har en ny date på gang som Mari ikke liker. Det er advokaten Petter, og en dag han er på besøk så blir Mari bedt om å gå ut og leke på stranden. Når moren omsider våkner fra søvnen sammen med Petter, så er ikke Mari å se, hun er søkkborte.

Det blir satt i gang en stortilt leteaksjon i Kodal hvor handlingen foregår, men Mari er og blir borte. Hun forsvant ved sjøen og noen uker etter forsvinningen skylles jakken hennes i land, og man antar at hun er druknet.

Men Mari er ikke død. Hun er kidnappet og holdes fanget i en kjeller. Hun får litt leker og litt mat, men holdes fanget av en mann som liker små jenter, og selv om forfatteren ikke skriver det med rene ord, så skjønner en hva som skjer i kjelleren og det er bare ekkelt.

Boken er ekkel, fordi en forstår hva den lille jenta utsettes for, og det er så grusomt. Og boken er spennende. For det er ikke bare samspillet mellom jenta og kidnapperen, men også forholdet mellom moren og advokaten byr på spenning, og advokatens søster har også en rolle som gjør det hele til en spennende bok.

Bjerkli har skrevet en god bok, men jeg reagerer litt på slutten, den tror jeg rett og slett ikke på, og den skulle hun ha gjort noe med. Den ble for lettvint en løsning og ikke er det troverdig. Men frem til da er det troverdig, for en leser jo stadig om barn som blir kidnappet, dessverre.

Takk til Liv forlag for leseeksemplar. Og disse bloggerne har også lest boken: Bokbloggeir, Bjørn, Ann Christin, Den kriminelle bokverden, Åslaug og Astrid Terese.

Kommentarer

  1. Takk for linking. Ja, dette var en spesiell krim, ekkel og grusomt spennende.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den var utrolige ekkel og spennende. Den virket så uskyldig med tittelen, men coveret i seg selv er ekkelt det også.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri