Ingen er alene av Mattis Øybø

Dette er boka jeg hadde med meg til Azorene, og du verden for en bok!! Og denne betalte jeg 30 kroner for på Bakgårdssalg, det er jo helt utrolig!! Det står blant annet på bokomslaget at dette er en roman om ensomhet og utopier, om troen på et perfekt liv.

Boka handler om Nicholas Berg, sønn av den kjente filmskaperen Josef Berg, som oppsøker psykologen Harald Stange ett halvt år etter at han var samlet sammen med den religiøse sekten Menneskesønnen i Frognerparken for å samles den dagen da verden skulle gå under. Men verden gikk altså ikke under og Nicholas behøvde hjelp for å finne ut hva som egentlig hendte.

Boken er oppdelt i flere deler, og hver del begynner med 24.august 2003, da verden skulle gå under. Og boken handler vel så mye om Harald Stange og hans jakt på Josef Berg, faren til Nicholas Berg er en kjent filmskaper, og hans siste film, som om å finne ut hva som hendte rundt 24 august.

Mattis Øybø skriver om en filmskaper og hans filmer, på en måte som en skulle tro at både han og filmene hans fantes, og jeg fikk nesten lyst til å se de filmene etterhvert også. I tillegg skriver han om den religiøse sekten Menneskesønnen på en måte som en etterhvert tror den finnes. Det hele er veldig troverdig beskrevet.

Jeg liker vanligvis bøker med mer spenning og cliffhangers som gjør at jeg bare vil lese videre, dette er ikke en slik bok men jeg ville bare lese videre allikevel. Og nå skulle jeg ønske at det fantes en oppfølger, for: Hvordan går det med Harald Stange? Hvordan går det med Nicholas Berg? Og finner de ut hva som skjedde med Josef Berg, som bare forsvant?

Jeg anbefaler i hvertfall boka :-)

Kommentarer

  1. Hei.Det høres ut som en go bok.Få håpe att det blir film og en efter følger av boka.Ha en riktig fin Søndag å kose deg på fridagen.Klem fra Bodil....

    SvarSlett
  2. hei!
    Så flott bilder du har tatt fra Azorene..., nå fikk jeg lyst til å reise dit også... :O)
    Hørtes ut til å være en god bok du hadde med deg også, litt annerledes liksom.
    På mitt nattbord ligger nyeste boken til Jo Nesbø; Panserhjerte. Fikk så vidt begynnt på den i går kveld, og det lille jeg leste lovet veldig bra.
    Kjøpte den på Notabene i går, selv om det sto på plakatene at den ikke skulle selges før 22.sept....

    Ønsker deg en strålende kveld!

    SvarSlett
  3. Jeg må nok lese denne etterhvert. Var på nippet til å kjøpe den tidligere i år (Mammutsalget? Annet salg?), men så ble det ikke sånn, så jeg får se om de ikke har den på biblioteket :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri