Varsleren av Karin Fossum

Dette er bok ti om etterforskeren Konrad Sejer, som alltid er hovedpersonen i Karin Fossums bøker. Og dette er den første boken jeg har lest av Karin Fossum.

Dette er en krimbok, og det er jo den sjangeren jeg liker aller best. Allikevel føler jeg at dette ikke er en krimbok, ihvertfall ikke slik som Jo Nesbø, Unni Lindell eller Camilla Läckberg skriver. «Lavmælt» er et ord som går igjen når Karin Fossum's bøker blir beskrevet, og det passer veldig bra.

Boka starter med at en liten baby blir funnet blodig i vogna av sine foreldre. Men blodet stammer ikke fra barnet og barnet er uskadd. Senere ser en sprek 70-åring sin egen dødsannonse, og flere slike uhyggelige påfunn oppstår i et lite samfunn. Samtidig lar Fossum oss forstå at det er 17-årige Jonny Beskow som står bak disse hendelsene, en gutt som har en alkoholisert mor som han hater, og kun en bestefar som sin bestevenn. Men Sejer og hans makker Skarre er i hælene på gjerningsmannen samtidig som de har få spor og gå etter.

Boka er lettlest og spennende, men slutten trekker ned litt for min del. Det virker som om hun ikke ble helt ferdig eller at det kommer en fortsettelse. Uansett, Karin Fossums bøker skal jeg ikke styre unna lenger, hennes bok «Elskede Poona» ble jo kåret til Norges beste krimroman av Dagbladet i sommer.

Kommentarer

  1. Hei.Takk for tipset for boka.Spennes...Karin har jeg hørt om..Reiser til fjells i dag..Ha en riktig fin helg.Klem fra Bodil

    SvarSlett
  2. Jeg har ikke lest noe av Karin Fossum, jeg. Kanskje jeg bør gjøre noe med det?

    SvarSlett
  3. Knirk: Etter å ha lest Varsleren så kommer jeg nok til å lese flere Karin Fossum bøker. Det er jeg helt sikker på! :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri