Kjære, jeg må fortelle deg...av Louisa Young

Jeg fikk en hyggelig forespørsel fra Silke Forlag om jeg ønsket et leseeksemplar av en bok de kommer ut med nå i august. Det fulgte ingen betingelser med, men jeg velger å blogge om den allikvel. Mest for meg selv for å holde "styr på" bøkene jeg leser gjennom et år.

Boken skal passe for oss som liker "Tilbake til Riverton" av Kate Morton blant annet, og den boken likte jeg godt så det var med stor forventning jeg mottok boken.

Handlingen er lagt til 1. verdenskrig. Nadines store kjærlighet Riley er i krigen, og når han blir hardt såret ønsker han å bryte all kontakt med Nadine. Julia er gift med Peter, han kommer også tilbake fra krigen som en annen mann enn den han reiste ut. Han drikker mye og er deprimert. Peter's kusine Rose er sykepleier og står på natt og dag for soldatene.

Det er disse personene handlingen spinner rundt og de første 2/3 av boken var rotete og kjedelig, mens den siste 1/3 var OK når handlingen og historiene trekkes sammen. En skjønner hele tiden hvordan det kommer til å gå, og det er ingen overraskelser underveis, noe som trekker ned. I tillegg fløt ikke språket så godt heller.

Det kan være omstendighetene i Norge som gjorde at boken ikke falt i smak også, for det som skjedde 22.juli gjorde det tungt å lese en bok som har 1.verdenskrig som bakteppe.

Men for alle del, selv om den ikke falt helt i smak hos meg, så er det ikke nødvendigvis en dårlig bok, men jeg vil nok si at Kate Mortons bøker har høyere kvalitet.

Kommentarer

  1. Dette er en bok jeg kunne tenke meg å lese.
    Det er rart med det, men etter 22 Juli er enkelte bøker som er blitt vanskelig å lese. Selv hadde jeg veldig store problemer med å fullføre boken jeg leste den 22 Juli....

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri