Kjære landsmenn med Herborg Kråkevik

I kveld fikk jeg en billett på generalprøven til Herborg Kråkeviks kabaret "Kjære landsmenn". Jeg visste ikke at denne forestillingen skulle ha premiere nå, men det var veldig hyggelig å bli invitert med av min kollega som plutselig hadde en billett til overs.

Og Herborg Kråkevik er flink!! Hun er rett og slett strålende, syntes jeg. På Det Norske Teaterets side står det at: framsyninga er ei blanding av kabaret og teatermonolog der brevskrivaren bryt ut i song, parodiering, trylling, resitasjon og dans når det trengs.

Og hun sang "Du er alltid i mitt sinn (nynorsk versjon av You are alway on my mind) og "Leitar høgt og lågt" (nynorsk versjon av Hunting high and low) aldeles vakkert. Da fikk jeg frysninger!!

Morsomt var det også når hun var Noah fra Vinje som rodde en båt fyllt med mennesker med forskjellige dialekter. Hun skiftet dialekt fra ett sekund til neste, og det var dialekter fra Karmøy, Haugesund, Stavanger og Bergen blant annet.

Hun hadde også et nummer med kronprinsesse Mette-Marit som var veldig fornøyelig. Kronprinsessen skulle lage julemiddag til kongefamilien, og invitert var blant annet prinsesse Märtha som leste juleevangeliet.

Forestillingen anbefales!

Bildet er forresten lånt fra Det Norske Teaterets side.

Kommentarer

  1. Her har du fordelen med å bo sentralt. Plutselig er du på ett flott arrangement. Bare sånn uten å vite at det skulle skje. Det savner jeg med Oslo. Bodde der ett år. Rett som vi leste aften aften var vi på ene konserten etter andre :)
    Her vet vi alt lang tid i forveien. Siste kulturelle innslag var Puttiplott med lillebror. Sært å vinke god jul 8. november.

    Har sett reklame for Kråkeviks forestilling. Da sang hun "du er alltid i mitt sinn" på tv. Kjente lyst til å se forestillingen :)

    Godt du hadde fin opplevelse. Her har jeg koset meg med å lese ut "en lykkelig mann" med finsken. Den var også fin :)

    Ha en riktig fin helg!

    SvarSlett
  2. Så kulturell du er for tiden!

    SvarSlett
  3. Anki: ja, jeg vet, det er mye som skjer i Oslo. Men jeg syns teatrene rundt om i landet setter opp mange fine stykker også, blant annet så jeg Rockn roll wolf på Trøndelag teater :-) Og ja, det er litt rart å se Putti Plutti Pott tidlig i november... Godt å høre at den siste boken til Passilinna var bra :-)

    Solgunn: Jeg vet, har ikke vært så kulturell noen gang, som jeg er nå. Og det kommer mer... :-)

    SvarSlett
  4. Åhh, den hørtes bra ut! Ønsker deg en flott søndag!

    klem

    SvarSlett
  5. Det høres ut som en hyggelig forestilling. Synd at ikke Ylvis-gutta holdt mål da.

    SvarSlett
  6. Hei.Tusen takk for anbefaling kjekt at du koste deg.Kråkevik kjempe flink hærlig dame.Ønsker deg en riktig fin søndagskveld.Klem fra Bodil.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri