Mannen som elsket Yngve av Tore Renberg

Jeg har omsider lest ferdig "Mannen som elsket Yngve" av Tore Renberg. Grunnen til at det tok så lang tid var ikke bokens skyld, men at jeg har hatt det litt travelt, og det har blitt lite lesetid.

Boken handler om Jarle Klepp, 17-åring som bor i Stavanger, og noen hektiske uker i januar og februar 1990. Jarle spiller i Mathias Rust Band sammen med bestevennen Helge og Andreas, og bruker mye tid sammen med dem og kjæresten Katrine. De går på fester, drikker og røyker og er de kuleste på skolen, men så møter Jarle Yngve.

Plutselig skofter han bandøving for å gå på tennis-trening med Yngve og han endrer hårsveis, noe som forvirrer Katrine og Helge.

Jeg skal ikke fortelle hele handlingen, men mange har vel sett filmen også, som kom i 2008. Jeg likte filmen og jeg likte boka.

Men allerbest likte jeg måten Tore Renberg starter og avslutter boken på. Han starter med å ramse opp nesten alt som dukket opp fra 1990 til 2000-tallet. Med at internett og SMS var science-fiction og Kurt Cobain levde osv. Og siste kapitlet handler om Jarle som er 30 år og er på besøk hos sin mor og på en måte oppsummerer vinteren 1990.

Dette er en morsom og god bok om ungdommene i Stavanger, min første bok av Tore Renberg, og det blir nok ikke den siste. Les også denne bloggposten om boka hos Boklaug. Bildet er lånt fra forlaget Oktober.

Boka: kjøpt på salg under Bokfestivalen.

Kommentarer

  1. Den har jeg hørt er kjempebra !
    Jeg har ikke tid til å lese om dagen... bare ukeblader og hobbyene mine :)
    Ha en forsatt fin helg, klem.

    SvarSlett
  2. Dette boken tenker jeg er, for dem som ble født fra midten av 1970 - tallet, det samme som Beatles av Saabye Christensen var for dem som ble født på 1950 - tallet. Skikkelig mimring.

    SvarSlett
  3. Denne fikk jeg lyst til å lese. :-)

    SvarSlett
  4. Hei... :O)
    Denne boken begynnte jeg på for noen år siden..., av en eller annen grunn så ble jeg aldri ferdig med den... :O(

    Så flotte luer du har strikket!

    Klem

    SvarSlett
  5. Dette er en veldig fin bok, og ja Bokelskerinnen, det er en "mimrebok" for oss som er født på 70-tallet :-)

    SvarSlett
  6. Det er lenge siden jeg har lest boka nå, men den står i bokhylla mi. Jeg liker den veldig godt og filmen var også veldig fin:) Er en rørende og fin historie. jeg likte også veldig godt begynnelsen og slutten av denne boka:)

    SvarSlett
  7. Enig i at filmen er fin også. Men ang. starten og slutten, de er suverene. Kanskje spesielt 1 kapitlet som jeg har lest flere ganger og i tillegg lest høyt for noen venninner :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri