Historien om vakre jente av Rachel Simon

For en ukes tid siden mottok jeg denne boken av Silke Forlag som jeg også har lånt bildet fra. Med et sitat på boken som lyder: "En historie man sent glemmer, om et barn på avveie og et elskede par med verden mot seg" så var det fristende å kaste seg over denne boken.

Boken starter i 1968 hvor enken Martha blir oppsøkt av en mørkhudet mann som er døv og en ung kvinne som har problemer med talevnen og et lite barn. Kvinnen og mannen blir hentet av politiet kort tid etter at de var ankommet, men barnet ble igjen, og med en bønn fra kvinnen om at Martha måtte beskyttet det.

Dagen etter flyttet Martha fra hjemmet sitt med den lille, og selv om hun er pensjonist så tar hun seg av den lille mens hun flykter fra folk som kunne spore henne opp, ved å bosette seg hos bekjente.

Kvinnen ble hentet tilbake til Skolen, en instutisjon hvor familier bare plasserte barn som de anså som evneveike. Mannen, som også holdt til på Skolen, klarte å flykte, og mange anså han som druknet siden han flyktet mot en elv.

Dette kunne ha blitt en nydelig historie, for meg ble det en helt gjennomsnittlig roman. Jeg ville hele tiden lese videre, for å finne ut hvordan de skulle gå, men jeg ble ikke så hekta at jeg ikke kunne legge den fra meg. Nå skal det sies at siste del inneholdt rørende kapitler og var langt bedre enn de to første delene.

Boken: fått av Silke Forlag

Kommentarer

  1. Denne plukket jeg opp på flyplassen i København. Håper jeg liker den bedre enn du gjorde, for jeg er litt lei av gjennomsnitlig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg til å lese omtalen din og hva du synes :-)

      Slett
  2. Begynte på denne i går og har ikke kommet så veldig lang, men forløpig liker jeg den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg til å lese hva du synes også :-)

      Slett
  3. Jeg er enig i at romanen kan karakteriseres som gjennomsnittlig. Etter min mening er historien sterk og romanen kunne vært mye bedre om gjennomføringen hadde vært bedre.
    http://pervoluto.blogspot.com/2012/02/historien-om-vakre-jente-av-rachel.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Randi, jeg er enig med deg, det er noe med gjennomføringen som skurret, for historien var i utgangspunktet veldig god. Skal lese omtalen din nå! :-)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri