Rosa elefanter av Karin Brunk Holmqvist

Dette er den andre boken jeg leser av Karin Brunk Holmqvist, og jeg må si den er ganske lik den jeg leste i fjor (Sirilie gentlemen søkes).

Det er eldre, litt naive mennesker på den svenske landsbygda som er hovedpersonene, og så skjer det en omveltning i deres liv, som de tolker helt feil.

Denne gangen er Selma og Arthur Jacobsson som er hovedpersonene. De lever sitt rolige liv, helt til den ugifte Disa på 70-år dukker opp og det religiøse ekteparet Hernemo flytter inn i nabolaget. Disse to innflytterne snur opp ned på den daglige rutinen til Selma og Arthur.

Boken er fornøyelig og lettlest og jeg koste meg igjennom hele boken, men det er ikke mer enn det. Dessuten blir det for likt foregående bok, og det gjør at jeg vet hvordan dette ender. Skal Karin Brunk Holmkvist skrive flere bøker, så håper jeg hun endrer litt på plottet, slik at leseren får noen overraskelser underveis.

Beathes Bokhylle og Pervoluto har også lest boken og omtalt den, og bildet er lånt fra Silke Forlag.

Boken: leseeksemplar.

Kommentarer

  1. Jeg har lest de tre foregående bøkene og til dels likt dem, men det er som du sier...fornøyelig, lettlest og ikke nødvendigvis mer enn det. Kanskje jeg står over denne?

    SvarSlett
    Svar
    1. Karete, hopp over denne. Jeg har lest kun de to siste og det er to nesten identiske bøker. Men bevares, de er underholdende :-)

      Slett
  2. Ofte når man en metning på noen forfattere. Virker som nok er nok av Holmqvist nå. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sant Mette, nok er nok nå :-)

      Slett
  3. Jeg har denne på vent. Har ikke lest noe annet av forfatteren, så jeg er litt spent. Godt med en lettlest bok innimellom også..uten de store dramaer--

    SvarSlett
    Svar
    1. Har du ikke lest andre bøker av forfatteren Anita, så syns jeg du skal lese den, for da er nok denne boken morsom. Men har du lest en, så har du lest dem alle vil jeg si :-)

      Slett
  4. Jeg har lurt litt på denne, da jeg likte førsteboka, Potensgiverne, men hoppet over de Sirvile da alle sa disse 2 var så like. Nå høres det ut som hun har skrevet enda en i samme leia, så da plager det meg ikke å stå over. Litt fornøyelig synes jeg hun var, men ikke nok til at jeg gidder 3 identiske.
    Hadde hun derimot gjort det til en serie, type miss Marple på svenskebygda hadde jeg hengt på - da hadde hun jo også fått utløp for sin trang til å formelskrive. Så Karin Brunk, det er mitt tips til deg. Jeg gir det bort gratis, not strings attached!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei Ingalill, nå har jeg lest to like og det holder for meg også. Jeg leste denne da jeg likte fjorårets bok.

      Synes Karin Brunk burde lese ditt tips om å gjøre dette til en serie, da hadde det blitt kult og jeg tror hun ville ha fått flere lesere. Men selvsagt - hun må ha jobbet litt mer med plottet enn nå, for at jeg skulle ha hengt meg på.

      Slett
  5. Jeg har lest 4 bøker av forfatteren og jeg likte alle sammen veldig godt selv om de hadde likhetstrekk, Rapsgubbene var vel den jeg likte minst av dem. Syntes de er fornøyelige å lese jeg og jeg har ikke gått lei enda, blir jo glad i disse eldre menneskene Holmqvist skaper.

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig Beathe, de er fornøyelige :-) Men som sagt litt for likt.

      Slett
  6. Jeg er litt skeptisk til disse bøkene, som du sier så virker de veldig like, og det blir jo litt kjedelig. Det jeg derimot liker, det er omtalen din! Flottflott :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk snilleste Silje, så hyggelig å høre at du likte omtalen :-) Kanskje litt enkel og kort, men da står det litt i stil til boka (litt slemt å skrive det, men det er faktisk sant) :-)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri