Bokhyllelesing III

Så har det gått seks uker igjen, og nok en runde i bokhyllelesingen som Bjørg dro i gang nå i 2014. Jeg er med for tredje gang av fire runder og er fornøyd med det, men egentlig skulle jeg har blogget i forrige uke, men en rekker ikke alt, nå som det er sommer og fine sommerdager. 

Denne gangen var temaet en bok av en forfatter som skriver på engelsk. Og da valgte jeg "Snøbarnet" av Eowyn Ivey. Dette er en bok jeg kjøpte på salg for tre år siden og hadde store forventninger, siden jeg husker alt skrytet denne boken fikk da den kom i 2011 (på engelsk) og 2012 (på norsk). 

Handlingen i boken er lagt til Alaska i 1920 hvor ekteparet Mabel og Jack er nybyggere og strever med å få endene til å møtes. I tillegg er de barnløse som er deres store sorg i livet. Og når den første snøen kommer så lager Mabel og Jack en snøjente av all snøen, og neste dag dukker ei jente fra skogen opp. Hun kaller seg Faina og blir som en datter for Mabel og Jack. Faina dukker opp til kvelden, men går til skogen om natten og dukker ikke før det blir kveld igjen. Og når snøen forsvinner så forsvinner jenta, men dukker opp igjen når snøen kommer.

Denne historien er veldig forutsigbar, men lettlest. Faina karakteren er helt OK, men Jack og Mabel irriterte meg lenge, kanskje fordi jeg syntes de var litt "taslete". Da likte jeg bedre deres naboer Esther og George som det er langt mer tak i og liv i rundt.

Det er bare å google på "Snøbarnet", og det dukker opp haugevis av omtaler, så derfor avstår jeg fra å linke denne gang. Men boken var en OK toglektyre, men ikke noe mer enn det, dette ble ikke en leseopplevelse som tok pusten fra meg.

Kommentarer

  1. Nei, det er ikke alle bøker som når helt opp, syntes å huske at jeg likte denne men kanskje den var litt forutsigbar som du sier...jeg husker ikke helt for det er en god stund siden jeg leste den, tror den nettopp hadde kommet ut. Jaja, alle bøkene kan ikke treffe og være helt oppe der heller. Ønsker deg en fin dag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vet du Beathe, hadde jeg lest boken samtidig med alle dere andre, så hadde jeg sikkert likt boken bedre også. Nå var det så lenge siden denne var omtalt og derfor ble jeg mer kritisk også. Det er lettere å kaste seg på den positive bølgen når "alle" rundt deg er det :) Sånn er i hvertfall jeg!

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri