Den fortrolige av Hélène Grèmillon

Jeg har lest en god bok, faktisk så god at at jeg bare så vidt fikk med meg det siste av innspurten i Tour de France på søndag. Denne boken gikk som en farsott blant bokbloggerne i fjor, og jeg husker godt coveret med den røde paraplyen. Så da denne kom på salg, så måtte jeg lese den.

Boken starter med forlagsredaktøren Camille som mistet sin mor brått og mottar mengder av kondolansebrev. Blant alle disse brevene er det ett som skiller seg ut og det er skrevet av en Louis. Hun tror først at det er et utkast til en roman, men det dukker opp stadig flere brev, hver tirsdag, som etterhvert blir en historie. En historie som Camille skjønner kan være om henne.

Brevene som kommer hver tirsdag forteller om et vennskap under andre verdenskrig mellom den velstående kvinnen Madame M som har alt i livet, unntatt et barn, og den unge malerinnen Annie. Etterhvert som vennskapet utvikler seg så tilbyr Annie seg å bære frem et barn for sin eldre og barnløse venninne. Som sagt så gjort og Annie får en velskapt jente som Madame M blir mor for.

Men er det egentlig så enkelt at Annie kan føde Madame M's barn og alle blir lykkelige? Brevene som kommer hver tirsdag til Camille, nøster sakte men sikkert opp de spørsmålene som hun måtte ha og den tok noen uventede vendinger underveis, men jeg skjønte hvor historien bar. Selv ikke denne tok fra meg den fine leseopplevelsen som dette var.

Boken er skrevet etter samme oppskrift som mange bøker er nå om dagen, med historier fra to forskjellige tidsepoker som til slutt kommer med en løsning. Leser en for mange av de bøkene så går en lei, men så er de den eller de bøkene som skiller seg ut og det gjorde altså "Den fortrolige".

Andre bloggere som har lest boken er: Silje, Linn, Elin, Karin, Ellikken, Rose-Marie, Ingalill, Lena, Kasiopeiia og Tine. Senere fant jeg også Beathes omtale av boken. 

Kommentarer

  1. Så kjekt at du likte denne romanen, for det gjorde jeg også. Gøy å lese gode omtaler en stund etter jeg har lest boken selv :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne likte jeg Tine! Og jeg trodde jeg ville komme til å gjøre det også, og da er det ekstra stas når boken innfrir :)

      Slett
  2. Herregud hvor god utellinga Aschehoug hadde på denne boka. Men den jeg likte den, til tross for, akkurat som du skriver, parallelene, tidsepokene og synvinkelskifte, mao alt det typiske. Merkelig nok.
    (bortsett fra epilogen da -)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan du si :) Dette er en bok alle bloggerne jeg har rammet opp likt, kanskje litt med unntak av Rose-Marie som syntes den var litt lett, men allikevel ga den en firer.

      Slett
  3. Godt du fikk med deg innspurten på søndag, til og med jeg som knapt har sett TDF fikk den med meg, jeg hylte nesten like høyt som jeg pleier å gjøre om vinteren når det er langrenn/ skiskyting på tv. Boken har jeg lest og jeg husker jeg likte den godt, så kjekt å høre at den falt i smak hos deg også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Beathe, nå fant jeg din omtale også og selvfølgelig skal jeg linke deg også. Vet ikke hvorfor jeg ikke fant deg før :)

      Jeg må si at vintersport er mye mer spennende enn sykkel, men når Kristoff holdt på å vinne i Paris, da er det vanskelig å ikke følge med. Men denne boken klarte nesten å holde meg unna faktisk :)

      Slett
  4. Ah, nå fikk jeg lyst til å lese den oppatt igjen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den var veldig fin! Og nå skjønner jeg hvorfor så mange av dere var så begeistret for den også :)

      Slett
  5. Merkelig, men denne boken har gått meg hus forbi! Herved er den notert :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne boken var veldig fin altså Birthe, jeg anbefaler den på det sterkeste! :)

      Slett
    2. Da jeg skulle legge boken til i Bokelskere fant jeg at den allerede var der, men den engelske utgaven :)

      Slett
  6. Vi er visst veldig enige om denne boka! Takk for link! :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri