Bokhyllelesing IV

Da er jeg igjen med på bokhyllesingen som Bjørg dro igang på nyåret, men som Hedda følger opp nå for en periode. Etter å ha hoppet over utfordringen med en spansk forfatter, er jeg nå med når turen har kommet til en bok fra Asia. Det var i utgangspunktet en annen bok jeg hadde valgt ut, men så fristet denne Haruki Murakami boka enda mer, en bok jeg har hatt i over 2 år.

Boken har tre hovedpersoner som handlingen er sentrert rundt. Det er Sumire, en 22-år gammel jente og forfatterspire. Hun ringer sin gode venn, læreren K, midt på natten og snakker som sine tanker og ideer, går kledd i oversized klær og endrer stil når hun forelsker seg i Miu.

Miu er en en sytten år eldre forretningskvinne som møter Sumire i ett bryllup. Miu ansetter Sumire som sin sekretær og sammen reiser de to til Europa på forretningsreise. K er Sumires beste venn, en som er dypt forelsket i Sumire. Men siden følelsene ikke blir gjengjeldt så trøster han seg med andre damer, men er alltid lyttende og oppmerksom til Sumire.

Under Europaturen, på en øy i Hellas forsvinner Sumire, og Miu tar kontakt med K. Han kommer fra Japan for å lete med Sumire er ikke å finne og både K og Miu må reise fra Europa uten Sumire.

Boken handler dypest sett om ensomhet som jeg ser det. Alle disse tre har hverandre, men allikevel er de helt alene. Sumire er forelsket i Miu, K elsker Sumire og Miu er helt følelsesløs, nesten som et tomt skall får en inntrykk av. Hun har ikke alltid vært sånn, men det skjedde etter at hun overnattet i et pariserhjul som ung. 

Haruki Murakami har en egen evne til å fange leseren, synes jeg. Dette er kun den andre boken jeg har lest av han, den første var "Kafka på stranden" for mange år siden. Han fletter inn overnaturlige og urealistiske ting i bøkene sine, noe jeg vanligvis ikke liker, men jeg likte det veldig godt i denne boken også. Den hendelsen i pariserhjulet, hvor overnaturlige ting skjer er veldig bra og passer godt i Murakamis bøker, men det er ikke sikkert jeg har likt det i en annen bok. Alt i alt var dette en veldig god leseopplevelse.

Og siden dette er en bok i en lesesirkel, linker jeg kun til lesesirkel-generalene. Men google "Elskede Sputnik" og det er en hel drøss av omtaler av den på nettet.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri