Dypt urettferdig - Nordsjødykkerne og sannheten av Frode Fanebust

Frode Fanebust har skrevet en interessant bok om Nordjødykkerne, de modige menn som ofret liv og helse for at Norge skulle bli den oljenasjonen vi har blitt. En yrkesgruppe som Siv Jensen for flere år siden karakteriserte som "vår tid krigsseilere"  og som Frode Fanesbust mener har lurt den norske stat for en milliard eller mer.

Forfatteren har skrevet en ganske kort bok, kun på 191 sider, men det er mye fakta, tall og dokumentasjon på at dykkerne faktisk har klart å lure til seg langt mer i erstatning enn det de har krav på. Blant annet er det 17 dykkere som har omkommet, og kun fire av dem var norske. 

Fanebust har snakket med flere dykkere, noen står frem med navn, andre tør ikke å gjøre det, og bare det sier sitt. 

Boken er litt vanskelig å omtale, da den består av mye fakta, siden dette er en sakprosabok. Og den var interessant, da jeg selv ikke visste så mye om denne saken, og ville nok ha stolt på den historien som nordjødykkerne forteller. 

Dette er en kort omtale, men Rose-Marie har skrevet en god og grundig omtale som bør leses. Takk til Pax for leseeksemplar.

Kommentarer

  1. Så moro at du også har lest denne boka, Gro! Det gledet meg veldig! :-)

    Takk for link! Du skal selvsagt få en link i mitt innlegg også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du vet Rose-Marie, jeg liker å lese bøker som ikke dominerer bestselgerlistene, og denne er i tillegg veldig interessant!

      Selvsagt linker jeg til deg :) Gode anmeldelser får en aldri nok av vet du! :)

      Slett
    2. Ikke sant! :-) Jeg er jo en ihuga fan av spennende sakprosa, og jeg har så lyst, så lyst til å påvirke flere bloggere til å lese mer innenfor denne genren. Nå har jeg i alle fall laget en alfabetisk oversikt over de bøkene jeg har lest og omtalt, og så får jeg med jevne mellomrom "booste" denne oversikten og se om det hjelper.

      Som sagt: veldig moro at du valgte å lese denne boka, Gro!

      Slett
    3. Så bra at du likte at jeg leste boken! :)

      Og ja til mer spennende sakprosa, jeg så lista di og den var veldig bra, og du leser mye og veldig bredt. Jeg prøver å lese bøker som kommer ut i når, nå på slutten av 2014, for jeg leser til bokbloggerprisen. Men enig med deg - flere burde lese innenfor denne genren. Jeg burde bli flinkere! :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri