Kjære søster av Alf Kjetil Walgermo

Jeg er allerede i gang med å lese bøker som kan nomineres til Bokbloggerprisen 2015, og denne gangen har jeg lest en bok som er beregnet for ungdom mellom 11-16 år.

"Kjære søster" handler om søstrene Eli Anne og Amalie. Boken er skrevet som oppdateringer på Facebook veggen til Amalie som døde i en ulykke. Eli Anne sitter igjen med en bunnløs sorg og skriver til søsteren sin. Hun skriver hvor mye hun savner henne, hva hun har gjort og hvor sjalu hun var på henne og hennes status blant deres felles venner.

Eli Anne og Amalie er på slutten av ungdomstrinnet på skolen, og er aktive på Facebook. Og mange ganger lurer vi vel på hva som skjer med Facebook siden og veggen når et menneske dør. Mange bruker denne siden som en slag minnebok, og det er det "Kjære søster" mest av alt er, Eli Anne som minnes søster si og ser på bildene på veggen. Jentenes far vil at Facebook siden til den døde søsteren skal slettes, men det prøver Eli Anne å unngå, men som hun skriver til søsteren sin, den dagen nærmer seg.

Jeg synes dette var en veldig fin og hjerteskjærende bok. Den er skrevet på nynorsk, som jeg blir mer og mer begeistret for. Og det er så trist, men så ektefølt, en kjenner tristheten og sorgen til Eli Anne krype inn under huden. Selv mistet jeg en fire år eldre bror i en ulykke for over 20 år siden, så kanskje var det derfor denne traff meg? Da fantes ikke sosiale nettverk på nettet, men jeg kunne selvsagt ha skrevet en dagbok, altså ingen unnskyldning der, men jeg kjente igjen sorgen til Eli Anne.

Jeg anbefaler boken, ikke bare for ungdom, men også foreldre til ungdom i aldere 11-16 år. Takk til Cappelen Damm for leseeksemplar og les gjerne Eli sin omtale av boken også.

Kommentarer

  1. Jeg likte veldig godt den forrige boka hans, Mitt bankande hjarte, og har kjempelyst til å lese denne. Et aktuelt tema som nok flere kan relatere til, deriblant jeg.

    SvarSlett
  2. Så trist å høre om broren din. Jeg skrev kommentar før jeg leste ferdig omtalen (ble så gira av du hadde lest boka). Denne forfatteren vet å sette ord på ubeskrivelige følelser. Han har forøvrig en onkel som er veldig flink til å undervise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for fine kommentarer :) Denne boken tror jeg mange vil ha utbytte av å lese pga av hva skjer med Facebookprofilen når noen dør blant annet. Og den måten han beskriver de triste følelsene er så hjerteskjærende og trist. Og ja, det var leit med bror min, så mange år etter det det med savn og vemod, og jeg må alltid innom gravstenen på julaften og tenne lys.

      Kommer jeg forbi noen av hans tidligere bøker så skal jeg lese de!

      Slett
  3. Høres ut som en sterk bok, og facebook må vi jo forholde oss til alle. Jeg leser en del ungdomsbøker, men kjenner at det sitter langt inne å begynne på en bok hvor teksten er satt opp sånn som du beskriver. Må flippe litt i den, og se om det kan funke :) Ha en fin tirsdag Gro!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du må flippe litt i den Tine, da tror jeg du blir fristet til å lese den. Jeg vet ikke helt hva det er med meg, men jeg liker ofte triste bøker. Litt pussig, for jeg føler meg glad, men triste bøker trekkes jeg i mot.

      Jeg leser få ungdomsbøker, men prøver å lese stadig flere. Særlig når jeg leser gode bokomtaler på blogger rundt omkring så skjønner jeg at dette er en sjanger jeg børe lese mer av.

      Ha en fin tirsdag Tine :)

      Slett
  4. Leit å høre om broren din. Trist. Denne boka blir nok også for trist for meg. De ungdomsbøkene jeg leser for tiden er av det mer overfladiske slaget. Men det med facebooksidene skjønner jeg godt. Mistet et søskenbarn i ulykke ifjor og synes det er fint å gå innom fb en gang i blant, og også bli minnet på han ved at han dukker opp i ny og ne i andre fb, sammenhenger. Det er også flere som er inne og skriver ved merkedager, deler minner osv, og det er fryktelig trist, men det gir en slags påminnelse og tilstedeværelse jeg ikke ville vært foruten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er alltid trist å miste noen i nær slekt og familie. Og det se på bilder eller bli minnet om den som er borte er fint, og derfor kan Facebook fungere godt som en slags minnebok.

      Dette er en trist men god bok allikevel :)

      Slett
  5. Dette er en av ungdomsbøkene jeg må få med meg i år. Det var veldig fint å få en påminnelse om det, og ikke minst å lese at du faktisk likte boken, Gro. Jeg ser frem til å lese den, selv om den er trist.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne MÅ du lese Mari, selv om den er trist. Jeg gleder meg til å lese omtalen din Mari, når den tid kommer, de er alltid så gode og velbegrunnet :)

      Slett
    2. Tusen takk for hyggelige ord, Gro :) Nå er boken lest og omtalt. Trodde jeg skulle grine meg igjennom den, men det gjorde jeg faktisk ikke.

      Slett
    3. Nå skal jeg lese omtalen din Mari! Den er trist, men man gråter seg ikke igjennom den.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri