Bokhyllelesing #6 2016

Sjette runde i Heddas bokhylle-utfordring, hvor vi leser bøker som har stått i bokhylla en stund, er temaet "les en oppfølger". Og jeg har lest en krimbok igjen, og denne gang er det norsk krim, det var finsk sist.

Alexandra Beverfjord kom ut med "Kretsen" i 2010, og denne "Kronprinsen" to år etter. Jeg har lest "Kretsen" og jeg likte den svært godt, syntes det var en god driv i handlingen. Det var nok også grunnen til at jeg kjøpte oppfølgeren, som dessverre ikke ble lest før nå.

Bokens handling går over kun tre kalde februardager, og det er i Oslo det meste foregår, med noen korte stopp innom København og Nesodden. Det er et reporterteam som er hovedkarakterene til Beverfjord, nemlig Joakim Lund Varner og Agnes Lea.

I denne saken så er det noen dobbelt-mord som dukker opp i populære parker i Oslo. Det er kjærestepar som blir funnet drept, og det disse kjæresteparene har til felles er at det er en norsk (mann eller kvinne) med en kjæreste av utenlandsk opprinnelse. Samtidig mens de desperat prøver å finne ut hvem som tar livet av disse, så finner Joakim ut at hans søster var stormforelsket i en gutt, og han lurer derfor på om hun egentlig tok livet sitt, eller ble hun drept for 18 år siden?

Dette er spennende og ganske troverdig, selv om drapene i parkene er makabre. Men det er klart jeg tror ikke sånne grupperinger oppstår i Norge, men det kan en jo aldri vite. Uansett, dette var en OK leseopplevelse alt i alt, jeg sitter ikke igjen og gleder meg til en oppfølger, men jeg kjedet meg aldri. 

Les flere omtaler av oppfølger-bøker hos Hedda.

Kommentarer

  1. Oppfølgere finnes det jo mange av, og godt er det å plukke en ut av bokhyllen. Denne forfatteren har jeg ikke lest noe av, men det høres ut som du liker henne godt. Legger nok merke til navnet hennes ved neste korsvei :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hun skriver lett og fengende, men det tok aldri av, selv om jeg slukte den på noen togturer. Og plottet er bra :)

      Slett
  2. Jeg leste aldri Kretsen, men likte denne veldig godt. Kjapp og fengende krim, uten for mye vissvass. Jeg husker at jeg gjerne kunne tenkt meg å lese fortsettelsen etterpå, men hun har visst ikke skrevet mer siden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Lite vissvass ja, og faktisk så kom det kun to raske bøker og siden har det blitt stille fra henne. Grunnen til at jeg ikke likte den så godt som jeg kanskje gjorde før, er fordi jeg har beveget meg litt bort fra krim-sjangeren. Før slukte jeg alt av krim, det er det litt slutt på nå.

      Slett
  3. Denne likte jeg godt, og i motsetning til deg hadde jeg sett fram til mer fra Beverfjords krimunivers. Nå husker jeg ikke detaljene, men mener jeg så for meg at det er mye vi vanlige folk, som ikke har befatning med inngående informasjon om kriminalsaker, ikke vet.

    Beverfjord ble vel ansatt som nyhetsredaktør i NRK i fjor, det kan kanskje være en delvis forklaring på hvorfor det ikke har blitt flere bøker?

    SvarSlett
    Svar
    1. Boken var ikke dårlig, bare ikke supergod, jeg leste den ut og det relativt fort også. Men kanskje det var noe med forventningene mine også...

      Kanskje jobben til Beverfjord tar litt av tiden slik at hun ikke rekker å skrive flere bøker ja, men hun har et talent for skriving altså :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri