Det er noe som ikke stemmer av Martina Haag

Det er noe som ikke stemmer av Martina Haag fikk jeg som leseeksemplar av Juritzen Forlag. Jeg har ikke lest så mye om denne boken, så jeg takket ja, og tenkte at den kan være interessant. "En roman om å overleve" står det på forsiden, og det er alltid en god start, tenkte jeg. Men for meg ble dette en for lest og fort glemt bok.

Det er Petra som bor i Stockholm og er gift med TV-stjernen Anders det hele handler om. De to er gift, har vært det i femten år og har to sønner sammen. I følge Petra lever de det perfekte liv og i et godt ekteskap. Helt til Petra drar ut til deres felles sommerhus, hvor Anders er for å slappe av, men Petra finner ut at der har han ikke vært på lenge. Det er altså noe som ikke stemmer!

Anders tilstår etterhvert at han har forelsket seg i sin kvinnelige kollega og vil skilles. Petras liv faller sammen og hun reiser på en tre-ukers jobb som "turisthytte-bestyrer", hvor hun får tenkt over livet sitt og begynt på en bok, for Petra er en suksessfull forfatter. Hytta er lang bort fra sivilisasjonen, og her er det ikke telefondekning eller nett, noe som gjør at hun må koble helt ut.

Og boken varierer mellom hva som skjer på hytta, og det som førte til den opprivende skilsmissen og tiden etter. Det er skrevet i ett lett språk, men det er tydelig at at Petra er svært forbannet på Anders, og jeg sitter med en følelse av at det er Martina Haag som er forbannet på sin eksmann og vil sverte han. Hun var selv gift med en TV-stjerne som falt for en kollega, og hun er selv forfatter... Så dette synes jeg blir litt klamt til tider. Det blir litt vel selvbiografisk og jeg liker ikke slik "dritt"-slenging.

Denne boken har solgt mye i Sverige og det kan jeg forstå at den gjorde siden hun er en stor kjendis der, men for meg ble det ikke den store leseopplevelsen denne gang.

Ander som har lest boken er: Beathe, Åslaug, Marianne, Eli, Ina.

Kommentarer

  1. Dette ble ingen stor leseopplevelse for meg selv om jeg har gått gjennom en skilsmisse jeg også, så en del av dette var å kjenne seg igjen i(ikke utroskapen) men det kom vel ikke noe nytt frem som man ikke visste. Grei tidtrøyte men ikke noe mer. Tusen takk for link!:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette var bare en tidtrøyte, gikk veldig fort å lese. Det var vel ikke noe nytt som kom frem her nei, og jeg synes mest som om hun ville hevne seg på eks-mannen med denne boken. Kanskje morsom å lese for svenskene som "fulgte" skilsmissen, men for meg ble det litt kjedelig.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri